چهار میلیون و ۸۵۰ هزار واکسیناسیون دام در زنجان انجام شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: چهار میلیون و ۸۵۰ هزار واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان از هفته دولت سال گذشته تاکنون انجام شد.

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از وظایف مهم دامپزشکی تامین بهداشت دام و متعاقب آن تأمین بهداشت و سلامت عمومی جامعه از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های خسارت‌زای دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و واکسیناسیون به عنوان یکی از معروفترین و معمول‌ترین روش‌های پیشگیری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تب برفکی یک بیماری دامی است که با ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، ریزش کف از دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان آغاز و منجر به کاهش تولید شیر خام، گوشت و کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان می شود.

حاج کاظمی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در صورت بروز موجب خسارات اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری می‌شود، افزود: انجام واکسیناسیون به موقع به عنوان یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

وی به واگیری بالای بیماری تب برفکی اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۶۱۲ هزار رأس دام سبک و سنگین در طول یک سال گذشته بر علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شدند.

حاج کاظمی گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز، بیماری مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر کاهش تولید، سلامت جامعه و دامداران را به مخاطره می اندازد و ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند.

این مسوول با بیان اینکه اگر دام‌های مبتلا به تب مالت از گله حذف نشوند موجب انتشار بیماری و کاهش تولید می‌شود، گفت: از این میزان ۲۷۹ هزار و ۷۰۰ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

واکسیناسیون ۱۴ هزار و ۲۴ قلاده سگ صاحب دار در برابر بیماری هاری

وی اضافه کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان، از هفته دولت سال گذشته تاکنون ۲۲ هزار و ۱۹۹ مورد آزمایش تب مالت و ۱۳ هزار و ۱۴۴ مورد آزمایش سل انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به واکسیناسیون بیش از ۵۷۲ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: نام دیگر این بیماری سیاه‌ زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است.

وی همچنین واکسیناسیون بیش از یک میلیون و ۲۷۴ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله را یادآور شد و گفت: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

حاج کاظمی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و ۵۵ هزار راس دام سبک از مجموع این دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان همچنین به روند اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای استان زنجان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاهای استان با اولویت روستاهای پرخطر برای مرغداران صنعتی و روستاهای حاشیه رودخانه ها اجرا و این بیماری در استان به خوبی کنترل شد.

حاج کاظمی خاطرنشان کرد: دامپزشکی علاوه بر انجام واکسیناسیون دام‌ها با انجام فعالیت‌های بهداشتی، قرنطینه‌ای و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی در راستای کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی فعالیت دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تأکید بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دام های حساس، از همه دامداران خواست: برای انجام مایه کوبی دام های خود با گروه های واکسیناسیون بخش های دولتی و غیردولتی همکاری کنند تا بتوان سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام های هدف ایجاد و از خسارات وارده به دامداران جلوگیری کرد تا فرآورده های سالمی نیز استحصال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *