۱۰ درصد از صنایع دام و طیور کشور در اصفهان مستقر است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۰ درصد صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته کشور در این استان استقرار دارند، گفت: اصفهان از جایگاه ممتازی در زمینه تولید و صادرات مواد پروتئینی در کشور برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سیدرضا موسوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۱۲ درصد از جمعیت طیور و هشت درصد از کل جمعیت دامی کشور به اصفهان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ارزش صنعت دام و طیور کشور بیش از ۷۰۰ همت(۷۰۰ هزار میلیارد تومان) و ارزش آن در اصفهان بیش از ۷۰ همت(بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان) است که صیانت از این سرمایه‌ها، ماموریت مهم اداره کل دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان اظهار داشت: ۱۰۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی امسال در سالن‌های مرغداری استان انجام شد که این رقم ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون بیش از سه میلیون و ۱۴۲ هزار قطعه طیور بومی و روستایی در استان انجام شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه طی هفت سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان مشاهده نشده است، گفت: امسال نیز زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر نظیر رودخانه، تالاب و دریاچه‌ پشت سد با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بطور مرتب پایش و رصد شد و این روند نیز همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون جهاد دامپزشکی علیه بیماری «نیوکاسل» طیور بومی و روستایی استان اصفهان اضافه کرد: این طرح بصورت رایگان برای ایمن سازی یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور علیه این بیماری از پانزدهم اسفندسالجاری در استان شروع شد و تا پانزدهم فروردین سال آینده ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از روستاییان خواست در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

«نیوکاسل» یک بیماری ویروسی است که از مرغ و سایر پرندگان به انسان منتقل می ‌شود کنترل این بیماری در استرالیا شامل واکسیناسیون، نظارت، گزارش سریع بیماری و استانداردهای بالای زیست ایمنی است.

این بیماری توسط برخی ویروس‌های «سروتیپو پارامیکسیو» که مربوط به پرندگان است در سراسر جهان از جمله استرالیا شیوع پیدا کرده است و تقریبا در تمام گونه‌های پرندگان نیز مشاهده می‌شود.

انتقال این بیماری به انسان‌ها بسیار نادر است با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده تغذیه کند، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدیدکننده برای سلامت انسان نخواهد بود.

موسوی گفت: پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از ماموریتهای اصلی دامپزشکی است و امسال در این زمینه بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون دام و ۲.۷ میلیون متر مربع اماکن دامی استان سمپاشی شد.

وی افزود: تب «کریمه کنگو» (CCHF) یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در تابستان با طغیان انگل‌های خارجی دام(کنه‌ها) بروز پیدا می‌کند و موجب انتقال این بیماری می شود و مهار این کنه‌ها از طریق سم‌پاشی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: مراقبت‌های ویژه، فعال و غیرفعال در زمینه رصد بیماری‌های دامی بصورت دائم انجام می‌شود و ماموریت بیماری‌یابی، نمونه‌برداری، ارسال به آزمایشگاه و بررسی آزمایشگاهی بعنوان یکی از ماموریت‌های دامپزشکی است.

به گفته وی، امسال عملیات بیماری‌یابی در واحدهای زیر پوشش اداره کل دامپزشکی استان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

صدور ۵۵ میلیون دلار فرآورده خام دامی از اصفهان

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: امسال ۵۵ میلیون دلار فرآورده خام دامی تحت نظارت دامپزشکی این استان به ۳۵ کشور صادر شد.

وی اظهارداشت: عراق، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، افغانستان، ویتنام و تاجیکستان از مهمترین کشور هدف صادرات فراورده‌های خام دامی استان هستند.

موسوی ادامه داد: تخم مرغ، آلایش مرغی، محصولات لبنی، پودر آب پنیر، پودر ماهی، پودر گوشت، عسل، ماهی تازه، پنجه مرغ، پای مرغ، آبزیان زینتی، هزارلا و پولت تخمگذار از جمله اقلام صادراتی استان بوده است.

کشف و ضبط ۲۱۹ تُن فرآورده خام دامی فاسد در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین گفت: امسال ۱۶۸ تُن گوشت دام سبک و سنگین و ۵۱ تُن گوشت طیور از کشتارگاه‌های دام و طیور استان اصفهان کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲۵ تُن انواع فرآورده‌های خام دامی در یکسال گذشته و در بازدیدهای انجام شده توسط کارشناسان و دامپزشکان در این استان معدوم شد.

موسوی افزود: کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی اصفهان در یکسال گذشته ۵۱ هزار و ۱۷۹ بازدید از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام دادند.

نظارت ۶۸ گروه دامپزشکی بر فرآورده‌های دامی استان

مدیرکل دامپزشکی اصفهان افزود: ۶۸ گروه ثابت و سیار دامپزشکی برای اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی استان، در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز فعال خواهند بود.

وی اضافه کرد: طرح تشدید نظارت دامپزشکی بر فرآورده‌های خام دامی از نوزدهم اسفند در استان آغاز شد که تا بیست و دوم فروردین سال آینده ادامه دارد.

موسوی بیان کرد: به منظور کنترل بهداشتی انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه، رستوران‌ها و غذاخوری‌های فعال در ایام تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان اکیپ بازرسی بهداشتی دامپزشکی با بکارگیری نزدیک به ۹۰ نفر از ناظران بهداشتی دامپزشکی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی، از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مُعتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان یکی از قُطب‌های تولیدات دامی کشور و با ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۶ کشتارگاه طیور و ۲۹ کشتارگاه دام و بیش از هشت هزار مرکز بسته بندی و فرآورده‌های خام دامی دارای ظرفیت مناسب در این بخش اقتصادی است.

این استان رُتبه‌های نخست تولید شیر خام، گوشت بوقلمون و تخم مرغ، رُتبه دوم تولید گوشت شترمرغ، رُتبه پنجم تولید گوشت مرغ، رُتبه سوم تولید عسل و رُتبه چهارم تولید گوشت قرمز کشور را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *