رشد ۳۸ درصدی جوجه ریزی مرغ در قزوین

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس اتحادیه مرغداران قزوین گفت: واحدهای مرغداری استان در سال جاری ۴۳ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتند که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.

کیوان لشگری روز یکشنبه با حضور در استودیو خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین، اظهار کرد: سال گذشته ۳۱ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته بود که که این آمار امسال با رشد بسیار خوبی همراه بود.

وی اضافه کرد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ سالانه ۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان قزوین صورت می‌گرفت که ماهانه بین ۲ تا ۲.۵ میلیون قطعه جوجه بود، اما از زمان آغاز مدیریت جدید، اتحادیه مرغداران با مدیریت و خدماتی که در حوزه نهاده و دان مرغ ارایه کرده، هم اکنون آمار جوجه ریزی ها به چهار تا ۴.۵ میلیون قطعه رسیده است.

لشگری با بیان اینکه برنامه توسعه جوجه ریزی در دستور کار اتحادیه مرغداران گوشتی استان قزوین قرار دارد، ادامه داد: پیش بینی می‌شود با برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم در آینده نزدیک میزان جوجه ریزی در استان قزوین را به پنج میلیون قطعه در هر ماه برسانیم.

این فعال حوزه صنعت طیور تصریح کرد: نیاز مصرف مرغ در استان قزوین ۱۱۰ تن در روز است که برای آن به ۶۰ تا ۶۵ هزار قطعه مرغ زنده نیاز داریم، از آنجایی که واحدهای مرغداری استان روزانه ۱۴۰ هزار مرغ زنده آماده کشتار دارند، نیمی از مرغ تولیدی قزوین به استان های همجوار از جمله تهران و البرز ارسال می شود.

به گفته لشگری، پنج استان کشور شامل گلستان، مازندران، گیلان، قزوین و سمنان از استان‌های معین و یاری دهنده تامین گوشت مرغ استان های تهران و البرز محسوب می‌شوند.

رییس اتحادیه مرغداران قزوین به فعالیت ۴۴۲ واحد مرغداری گوشتی در این استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید این واحدهای مرغداری در مجموع ۱۰ میلیون قطعه در سال است که ۹ تعاونی قزوین، تاکستان، صبا مرغ ، ندا طیور، آبگرم و آوج، صداقت تاکستان، نوید بویین زهرا، تامین نیاز و مهردانه در شهرستان‌ها مستقر هستند و به مرغداران خدمات می‌دهند.

شهروندان قزوین مرغ با حداکثر وزن یک کیلو و ۸۰۰ گرم بخرند

این مسوول در خصوص خرید مرغ به شهروندان استان قزوین توصیه کرد که تا جای ممکن مرغ هایی با حداکثر یک کیلو و ۸۰۰ گرم خریداری کنند.

لشگری در توضیح بیشتر این موضوع، تشریح کرد: مرغ‌ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم زیر ۵۰ روز پرورش پیدا کرده‌ که از نظر خوراک لذیذتر و کمترین چربی را داراست، بنابراین مصرف کننده پول کمتری نسبت به دورریز گوشت مرغ می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون متاسفانه شاهد هستیم که برخی کشتارگاه‌ها برای سود بیشتر خود، در اتلاف مرغ به دنبال مرغ با وزن زیاد هستند که این مساله مخالف صرفه اقتصادی برای کشور و سلامت جامعه است.

این فعال صنعت گوشت مرغ ادامه داد: ما اگر در سن ۴۰ روزه مرغ را تخلیه کنیم، خوراک روزانه مرغ بین یک کیلو و ۶۰۰ تا یک کیلو و ۷۰۰ گرم است تا یک کیلوگرم گوشت مرغ تولید شود، اما اگر سن مرغ بالای ۵۰ روز برود، باید روزانه ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم دان بخورد تا همان یک کیلو گوشت را تولید کند که این مساله برای صنعت مرغ کشور نیز به صرفه نیست.

لشگری بیان کرد: انتظار داریم مسوولان حمایت کنند تا بتوانیم برای اتحادیه یک زنجیره تشکیل دهیم تا با عرضه مستقیم کالا به مشتریان و مصرف کنندگان هزینه ها را در این حوزه کاهش دهیم.

رییس اتحادیه مرغداران استان قزوین خاطرنشان کرد: هزینه هر کیلوگرم مرغ زنده اکنون بین ۵۷۰ تا ۵۸۰ هزار ریال و برای مصرف کننده بین ۸۲۰ تا ۸۳۰ هزار ریال است که سعی کردیم در پایان سال و ماه مبارک رمضان هیچ کمبودی در بازار نداشته باشیم.

لشگری یادآور شد: مرغداران نه تنها قیمت گذار نیستند، بلکه قیمت پذیر هم هستند و مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است، برخی از شهروندان تصور می کنند که اگر ۲ تا سه روز مرغ کمیاب یا گران شد، مرغدار عامل آن است، درحالی که کاهش یا افزایش قیمت به هیچ عنوان دست واحدهای مرغداری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *