همدان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اعلام کرد: استان همدان عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

دکتر محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: طی چهار سال گذشته هیچ مورد مثبتی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تلفات طیور در استان همدان نداشته‌ایم.

وی درباره راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توضیح داد: انتقال این بیماری از پرنده به پرنده از راه های مدفوع، بزاق دهان، نزدیکی و تماس پرندگان آزاد با پرندگان خانگی اتفاق می افتد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اظهار کرد: علائم بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور تنفس بالا، سیاهی تاج و ریش و وجود علائم خونریزی در نقاط بدون پر بدن پرنده است.

وی بیان کرد: در صورت بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می توانیم در استان به صورت میکرومولکولی برای نمونه گیری پرنده بیمار نیز اقدام کنیم و دیگر نیاز نیست نمونه‌ها را به شهرهای دیگر برای نمونه‌گیری انتقال دهیم.

وی ادعا کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می تواند از پرنده به انسان نیز انتقال یابد و اگر بیماری توان پایداری در بدن انسان را به دست بیاورد، انسان بیمار نیز قابلیت انتقال بیماری را پیدا می کند.

رسولی با بیان اینکه علائم این بیماری در انسان تب، بدن درد، تنفس بالا، سردرد و سرفه است، یادآور شد: در صورت ابتلای انسان به بیماری آنفلوآنزای فوق حد پرندگان شاهد میزان تلفات بالاتری نسبت به کرونا خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و پرندگان را مبتلا می سازد و در صورت تماس انسان با پرنده بیمار امکان انتقال بیماری وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *