۳۰۵ هزار راس از دام های سلسله علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس شبکه دامپزشکی سلسله گفت: امسال ۳۰۵ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان مایه کوبی شده اند.

مهرداد دولتشاه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: طرح یکپارچه و سراسری مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی با بهره گیری از توان گروه های بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی و به صورت رایگان انجام شد.

وی ادامه داد: تمام جمعیت دامی شهرستان شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و پنج هزار راس سنگین در اجرای این طرح تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

رئیس اداره دامپزشکی سلسله عنوان کرد: این طرح با هدف ایجاد ایمنی در دام‌ ها و در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی شهرستان و به منظور رسیدن به اهداف کنترلی بیماری تب برفکی بر اساس دستورالعمل ارسالی سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌گیرد.

دولتشاه از دامداران و روستاییان درخواست کرد با توجه به شیوع بیماری در کشورهای همسایه و هزینه بالای تامین واکسن، در صورت اقدام نکردن، با گروه های اعزامی این اداره به منظور پوشش حداکثری مایه کوبی همکاری کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به ویروسی بودن بیماری تب برفکی درمان موثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری از طریق مایه کوبی دام‌ها مهمترین راه جلوگیری از خسارت اقتصادی و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ ای از عوامل موثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی سلسله افزود: دامداران باید برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی از ورود و خروج هر نوع دام به دامداری های خود جلوگیری و عملیات مایه کوبی را نیز به موقع انجام دهند.

دولتشاه یادآور شد: دامداران همچنین باید دام های مورد نیاز خود را تنها از دامداری های تحت کنترل دامپزشکی تهیه کرده و از خرید دام هایی که در کانون آلودگی قرار دارند، خودداری کنند.

وی بیان کرد: کنترل بیماری بستگی به مایه کوبی به موقع، مراقبت شدید، نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن دام های مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن آنهاست.

دولتشاه در پایان تاکید کرد: در صورتیکه دامداران به هر دلیلی موفق به انجام مایه کوبی دام ها بر علیه این بیماری نشده اند، این اداره آمادگی لازم را در خصوص انجام عملیات فوق دارد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *