۱۴ گروه وظیفه پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی را برعهده دارند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۴ گروه وظیفه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان را برعهده دارند.

دکتر محمد فتاحی  روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک گروه‌های پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی فعال شده و ۲۸ نفر از کارشناسان و دامپزشکان اداره کل دامپزشکی استان وظیفه پایش و مراقب این بیماری را در استان برعهده داشته و ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری این استان تشکیل شده‌ است.

وی از تزریق ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در راستای مقابله با شیوع این بیماری در استان در سال جاری خبرداد و اظهار کرد: در راستای پیشگیری و مقابله با این بیماری امسال سه هزار و ۱۲۸ مورد بازدید و سه هزار و ۵۱۳ مورد نمونه‌برداری در استان انجام شده و تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: نیاز است برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان در استان فعالان این بخش از حمل و نقل طیور بومی از شهرها، مرغداری‌ها و انتقال آن‌ها به روستاها، خرید مرغ رنگی از دوره گردها و دست فروشان و نگهداری طیور در حیاط منزل و محوطه باز تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

فتاحی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان، علایم تنفسی پرنده‌ها همراه‌ است.

وی گفت: افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات، جمع آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *