۹ میلیون و ۷۲۲ هزار راس دام در لرستان مایه کوبی شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: امسال ۹ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۰۵ راس دام سبک و سنگین در این استان علیه بیماری های مشترک انسان و حیوان مایه کوبی شدند.

“مصطفی زبردست” روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: با توجه به طبیعت بازدارندگی مایه کوبی، تلاش در راستای اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل، حفظ سرمایه‌های دامی و کاهش نقصان اقتصادی واکسیناسیون دام های سبک و سنگین و همچنین طیور در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه مایه کوبی دام های استان علیه بیماری های مشترک انسان و دام در استان انجام شده است، اظهار داشت: بیشترین میزان علیه شایع ترین بیماری ها از جمله هاری، طاعون نشخوارکنندگان ، بروسلوز، تب برفکی، پاستورلوز، لامپی اسکین، شاربن، و تب کریمه کنگو بصورت رایگان در استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: به همین منظور ۹ هزار و ۹۴۵ راس گاو علیه شاربن، ۳۲ هزار و ۴۵۳ راس گاو علیه بیماری تب برفکی، ۲ هزار راس گاو علیه بیماری هاری گاو، سه هزار و ۲۰ راس گاو علیه پاستورلوز گاو، تیلرپوز ۷۲۵ راس، چهار هزار و ۳۰۳ راس علیه لامپی اسکین، ۲۶ هزار و ۲۲۵ راس گاو و گوساله علیه بروسلوز، ۳۵ هزار و ۷۶۳ راس دام سبک علیه شاربن، ۴۴۶ هزار و ۷۷۰ راس دام سبک علیه تب برفکی و سه میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۴۴ راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان مایه کوبی شدند.

زبردست یادآور شد: طرح مایه کوبی رایگان طیور بومی نیز از تیرماه گذشته در استان آغاز و به مدت ۲ ماه در حال انجام است که در این راستا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه انواع طیور بومی در استان، به‌ صورت رایگان علیه بیماری‌ها ایمن‌ می‌شوند.

وی اضافه کرد: با توجه‌ به نقش و جایگاه طیور بومی در اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری، همچنین در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی بومی و کاهش حجم ویروس وحشی در چرخش، اداره کل دامپزشکی لرستان این طرح را به مدت ۲ ماه در سطح واحدهای روستایی و عشایری شروع کرده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان نیوکاسل را از جمله بیماری‌های ویروسی و به‌شدت کشنده صنعت طیور عنوان کرد و گفت: از همه بهره‌برداران تقاضا می شود همکاری لازم را با کارکنان دامپزشکی به عمل‌ آورند.

زبردست بیان کرد: اداره کل دامپزشکی لرستان از ابتدای سال‌جاری تاکنون پنج طرح رایگان پیشگیری و پدافند غیرعامل بر علیه انواع بیماری‌های دام و طیور را انجام داده است.

صادرات یک هزار و ۶۲۷ تن خوراک و مکمل آبزیان از لرستان

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: یک هزار و ۶۲۷ تن انواع خوراک و مکمل آبزیان امسال از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

زبردست با بیان اینکه امدت یاد شده با فراهم‌کردن استانداردهای لازم و ممیزی واحدهای تولیدی، حضور محصولات تولیدی استان لرستان در بازارهای جهانی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: ۷۸۴ تن پای مرغ از استان به مقصد کشورهای ارمنستان، هنگ‌کنگ، قرقیزستان، لائوس، مالزی و ویتنام، یک هزار و ۶۲۷ تن خوراک و مکمل آبزیان به قرقیزستان و ازبکستان و مقدار ۲۵ تن شیرخشک دامی به کشور سوریه صادر شده است.

وی ادامه داد: حضور در بازارهای جهانی و بین المللی، نقش بسیار موثری در تداوم تولید و کمک به ارتقای محصولات تولیدی در استان خواهد داشت که این مهم در دستور کار اداره کل دامپزشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶۵۰ تن پای مرغ، ۶۰ تن شیر خشک و ۴۹۰ تن خوراک آبزیان از لرستان به کشورهای همسایه صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *