ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز به خراسان جنوبی نفوذ پیدا نکرده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به نمونه برداری‌ها و ردیابی بیماری‌های طیور، اظهار کرد: تا این لحظه همه نمونه‌های جمعیت طیور بومی استان عاری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد سویه H۵ بوده است.

زهره زنگویی، امروز شنبه ۴ شهریور به رسانه‌های گروهی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مهم‌ترین بیماری‌های هشدار دادنی از نگاه سازمان بهداشت جهانی دام است که علاوه بر خسارات فراوان اقتصادی با ایجاد تلفات در جمعیت طیور صنعتی و غیر صنعتی، می‌تواند مخاطره ابتلای سایر جمعیت پستانداران و از جمله انسان را فراهم سازد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سازمان دامپزشکی نظر به اهمیت این بیماری و لزوم رصد و پایش آن در جمعیت طیور کشور، طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان بومی شامل مرغ و خروس، اردک و غاز، بوقلمون و قرقاول و شترمرغ را در بازه زمانی دو ماه گذشته اجرایی کرده است.

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در این میان استان خراسان جنوبی با انجام نمونه گیری در ۴۵ روستای استان توسط همکاران ادارات دامپزشکی شهرستان‌های استان، رصد منطقه‌ای را اجرایی کرد.

زنگویی با بیان اینکه طرح ردیابی آنفلوانزای فوق حاد در طیور بومی استان پایان یافت، افزود: همچنین به منظور ایجاد هماهنگی بین بخشی و بررسی سیاست‌های ادارات و نهادهای مربوطه، به منظور آمادگی رویارویی با رخداد احتمالی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اولین کمیته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در محل اداره کل دامپزشکی برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه نمایندگان بهداشت، محیط زیست، نیروی انتظامی و اتحادیه مرغداران به عنوان سازمان و نهادهای همکار با دامپزشکی در امر پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، با بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌ها، چشم انداز سالانه پیش رو را طراحی و آمادگی پیشبرد برنامه‌های مشترک را اعلام کردند.

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: از ۴۵ روستای تعیین شده در طرح ردیابی آنفلوانزای فوق حاد طیور بومی، تعداد ۲۷۰۰ نمونه به آزمایشگاه ارسال شد که آزمون ملکولی در طول دو ماه گذشته بر روی آن‌ها انجام شده و خوشبختانه تا این لحظه همه نمونه‌های جمعیت طیور بومی استان عاری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد سویه H۵ بوده است.

زنگویی از هم استانی‌ها خواست تا با توجه به نزدیک شدن فصل مهاجرت پرندگان آزاد پرواز، درصورت مشاهده هرگونه تلفات نامتعارف موارد را به شبکه‌های دامپزشکی در سطح استان اطلاع رسانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *