۵۵ درصد ظرفیت دامداری‌های کشور فعال است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور گفت: ۵۵ درصد ظرفیت دامداری‌ها فعال است و مابقی به دلیل عدم تسهیلات بانکی، نبود توان خرید نهاده، و عدم توان سرمایه در گردش غیرفعال است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، سید احمدرضا سید علیان در دیدار صمیمانه با تشکل های زیر مجموعه دام و طیور استان اظهار کرد: طرح مردمی سازی یارانه که اجرا شد، ارز یارانه ای دولت را تحت فشار قرار داد و اگر به قیمت غیر ترجیحی و نیمایی نزدیک شود، می تواند اقتصاد را نجات دهد.

وی ادامه داد: اما باز هم فاصله بین ارز ترجیحی و آزاد، مشکلاتی را ایجاد کرد که بخشی از آن در تامین سویا قابل مشاهده است.

وی افزود: در بحث ارز ترجیحی به عنوان جراحی اقتصادی نامبرده شده است تا تولید کنندگان را از شرایط موجود رها کنیم و آنها در شرایط اقتصاد باز قرار گیرند.

وی بیان کرد: اساسی ترین محور، عرضه و تقاضا است اما باز هم به شکلی از فاصله ارز ترجیحی و آزاد به نیمایی و آزاد رسیدیم و به نوعی تولید کنندگان را در تامین نهاده ها، خوراک دام و طیور نتوانست تامین کند.

سید علیان با اشاره به اقدام بانک کشاورزی در جهت پیگیری برای امهال تسهیلات پرداختی، اشاره کرد و گفت: با توجه به خواست و مطالبات تولید کنندگان، بهره برداران و فعالان حوزه کشاورزی؛ دغدغه بانک را نیز نمی توان نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت شکر جهشی بود و در تامین آن مشکلات زیادی ایجاد و همین موضوع نیز باعث شد تا زنبورداران نیز متضرر شوند اما خوشبختانه با اقدامات و پیگیری های صورت گرفته؛ مشکل در حال رفع شدن است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور اظهار کرد: علیرغم بیان مشکلات در حوزه مرغ مادر، گوشتی، ماکیان خریدهای خوبی توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته است و به طور روزانه گزارش گیری انجام می شود. همچنین در صدد هستیم تا با استفاده از سیاست گذاری ها، دیگر اقلام نیز در بازارگاه خریداری شوند.

سید علیان همچنین به موضوع استفاده از پسماندها نیز اشاره کرد و گفت: در دنیا از پسماندهای زراعی، باغی، بقایای آنها برای مرغ و طیور استفاده می کنند و در شناسه کالا نیز این مورد را قید می کنند تا مصرف کننده اطلاع داشته باشد.

وی افزود: در دنیا از کنجاله پنبه، آفتابگردان، ذرت خوشه ای بهترین استفاده می شود، باید مقداری چارچوب های ذهنی را بسط و توسعه دهیم و بتوانیم با استفاده از روش های جدید و نوین، کیفیت را ارتقا دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور عنوان کرد: معاونت امور دام در وزات جهاد کشاورزی، سال گذشته ۳۵ همت را برای پرداخت تسهیلات اعلام نیاز کرده بود که برای جراحی بزرگ اقتصادی در بخش کشاورزی پرداخت شود اما از این مبلغ تنها ۱۰ همت به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شد.

سید علیان تصریح کرد: ۵۵ درصد ظرفیت دامداری ها در کشور فعال است و مابقی به دلیل عدم تسهیلات بانکی، نبود توان خرید نهاده، و عدم توان سرمایه در گردش غیرفعال هستند.

وی گفت: در حال حاضر پاشنه آشیل استمرار تولید، تسهیلات ارزان قیمت است که بتواند این مرحله را پشت سر بگذارند که این مشکل بزودی حل می شود زیرا مصوبات آن را اخذ کرده اند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور اظهار کرد: در کل کشور چهار میلیون و ۵۰۰ تولید کننده داریم که مصرف ۸۰ میلیون نفر را تامین می کنند ، در صورتی که تولید کننده حمایت شود ؛ همه ۸۰ میلیون نفر منتفع می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *