بیش از ۷۳ هزار راس دام در کشتارگاه‌های زنجان ذبح شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیش از ۲۴ میلیون قطعه طیور و بیش از ۷۳ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان از هفته دولت سال گذشته تاکنون ذبح شده که کارشناسان دامپزشکی بر ذبح بهداشتی و شرعی آنها نظارت کرده‌اند.

محمدباقر حاج‌کاظمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:نظارت بر کشتار شرعی و بهداشتی انواع دام و طیور در طول سال در کشتارگاه‌های زنجان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: هر کدام از کشتارگاه های صنعتی دام و طیور استان حداقل دارای یک دکتر دامپزشک، تکنسین دامپزشکی و یک ناظر شرعی از بخش غیردولتی و یک دکتر دامپزشک از بخش دولتی است که به مراحل قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار نظارت ویژه ای دارند.
وی یادآور شد: مصرف کنندگان در استفاده از فرآوده‌های خام دامی اطمینان خاطر داشته باشند چون کشتار دام و طیور با نظارت ناظران و ذابحان شرعی انجام می شود و دامپزشکی استان زنجان هم نظارتی مستقیم بر کشتارها دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه از طریق کشتار غیر مجاز دام، بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان زنجان به صورت مداوم از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی نظارت می کنند.
حاج کاظمی با بیان اینکه عرضه فرآورده های ناسالم خط قرمز دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی، رعایت نکردن موازین و ضوابط بهداشتی، عرضه غیرمجاز فرآورده‌های دامی و تخلف در عرضه مواد پروتئینی برای تشکیل پرونده و معرفی متخلفان بهداشتی به مراجع قضایی اقدام می شود.
وی از شهروندان خواست، هنگام خرید گوشت دقت کنند که لاشه دام کشتاری در محل قصابی ها دارای مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی و برچسب مشخصات تولید شامل تاریخ انقضا، تاریخ تولید، محل تولید و شرایط نگهداری بر روی لاشه باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مصرف کنندگان هنگام خرید مرغ از مراکز عرضه مجاز به تاریخ تولید و انقضای مرغ‌های بسته بندی شده‌ توجه کرده و از خرید هرگونه مرغ بدون بسته بندی خودداری کنند.
وی با بیان اینکه دامپزشکی در تمام ساعات شبانه روز تلاش می کند امنیت غذایی را برای مردم تامین کند، اظهار داشت: شهروندان برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلف بهداشتی فرآورده های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ موارد تخلف را با سامانه ۱۵۱۲ در میان بگذارند.
از ۱۲ کشتارگاه موجود دام و طیور در استان، پنج کشتارگاه ویژه طیور و هفت کشتارگاه ویژه دام است که از این تعداد یک واحد کشتارگاه به صورت نیمه صنعتی و شش کشتارگاه دیگر به صورت سنتی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *