پاشنه آشیل استمرار تولید، تسهیلات است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات این حوزه، تسهیلات، نهاده‌ها، چند برابر شدن هزینه‌های تولید و کاهش توان تولید کنندگان است.  

سید احمدرضا سیدعلیان، امروز، ششم شهریور ماه در دیدار صمیمانه با تشکل‌های زیر مجموعه دام و طیور اظهار کرد: طرح مردمی‌سازی یارانه که اتفاق افتاد، ارز یارانه‌ای دولت را تحت فشار قرار داده است و اگر به قیمت غیر ترجیحی و نمایی نزدیک شود، می‌تواند اقتصاد را نجات دهد.

وی ادامه داد: اما باز هم فاصله بین ارز ترجیحی و آزاد، مشکلاتی را ایجاد کرد که بخشی از آن در تامین سویا خودش را نشان داد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور اظهار کرد: در بحث ارز ترجیحی به عنوان جراحی اقتصادی نامبرده شده است تا تولیدکنندگان را از شرایط موجود رها کنیم و آن‌ها در شرایط اقتصاد باز قرار گیرند.

وی افزود: اساسی‌ترین محور، عرضه و تقاضا است اما باز هم به شکلی از فاصله ارز ترجیحی و آزاد به نیمایی و آزاد رسیدیم و به نوعی تولیدکنندگان را در تأمین نهاده‌ها، خوراک دام و طیور و… نتوانست تأمین کند.

سید علیان با اشاره به اقدام بانک کشاورزی در جهت پیگیری برای امهال تسهیلات پرداختی گفت: با توجه به خواست و مطالبات تولیدکنندگان، بهره‌برداران و فعالان حوزه کشاورزی دغدغه بانک را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا آنچه مستلزم است در امهال نامه‌نگاری شده است تا بتواند به تولید کننده کمک کند.

وی با اشاره به مشکل شکر بیان کرد: افزایش قیمت شکر جهشی بود و در تأمین آن مشکلات زیادی ایجاد شد و همین موضوع نیز باعث شد تا زنبورداران نیز متضرر شوند اما خوشبختانه با اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته مشکل در حال رفع شدن است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور اظهار کرد: علیرغم بیان مشکلات در حوزه مرغ مادر، گوشتی، ماکیان و… خریدهای خوبی توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته است و به طور روزانه گزارش گیری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در صدد هستیم تا با استفاده از سیاست‌گذاری‌ها، دیگر اقلام نیز در بازارگاه خریداری شوند.

سید علیان همچنین به موضوع استفاده از پسماندها نیز اشاره کرد و گفت: در دنیا از پسماندهای زراعی، باغی، بقایای آن‌ها و… برای مرغ و طیور استفاده می‌کنند و در شناسه کالا نیز این مورد را قید می کنند تا مصرف کننده اطلاع داشته باشد.

وی افزود: در دنیا از کنجاله پنبه، افتابگردان، ذرت خوشه‌ای و… بهترین استفاده می‌شود، باید مقداری چارچوب‌های ذهنی را بسط و توسعه دهیم و بتوانیم با استفاده از روش‌های جدید و نوین، کیفیت را ارتقا دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور بیان کرد: معاونت امور دام در وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته ۳۵ همت را برای پرداخت تسهیلات اعلام نیاز کرده بود که برای جراحی بزرگ اقتصادی در بخش کشاورزی پرداخت شود اما از این مبلغ تنها ۱۰ همت به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شد.

سید علیان تصریح کرد: ۵۵ درصد ظرفیت دامداری‌ها در کشور فعال است و مابقی به دلیل عدم تسهیلات بانکی، نبود توان خرید نهاده، و عدم توان سرمایه در گردش و… غیرفعال هستند.

وی گفت: در حال حاضر پاشنه آشیل استمرار تولید، تسهیلات ارزان قیمت است که بتواند این مرحله را پشت سر بگذارند که این مشکل بزودی حل می‌شود زیرا مصوبات آن را اخذ کرده‌اند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام کشور اظهار کرد: در کل کشور چهار میلیون و ۵۰۰ تولید کننده داریم که مصرف ۸۰ میلیون نفر را تأمین می‌کنند، در صورتی که تولید کننده حمایت شود؛ همه ۸۰ میلیون نفر منتفع می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *