۸۵ درصد نهاده های دام و طیور از خارج وارد می شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نهاده های دام و طیور هم اکنون از خارج وارد می شود، گفت: کاهش این وابستگی در اولویت برنامه های این وزارتخانه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، “سید احمدرضا سیدعلیان” روز دوشنبه در حاشیه افتتاح ۲ واحد گاوداری در شهرک دام “چگنی” افزود: تامین بخش زیادی از نهاده های دامی از طریق خارج کشور صورت می گیرد و ۷۵ درصد نوسانات و التهابات قیمت اقلام و محصولات دام و طیور ناشی از تحریم‌هاست.

وی افزود: وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده دام و طیور ۸۵ درصد است که می توان در یک برنامه پنج ساله با کشت گیاهان کم آب، وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را به کمتر از ۴۰ درصد کاهش داد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه دامداری‌ها مربوط به خوراک دام است، عنوان کرد: نیاز کشور، ۳۲ میلیون تن نیاز علوفه‌ای و ۱۸ تا ۲۱ میلیون تن دانه یا نهاده دامی است که متاسفانه برای تامین بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی وابسته هستیم.

سیدعلیان با بیان اینکه میانگین بارندگی ایران یک سوم متوسط دنیاست، تاکید کرد: باید کشت گیاهان کم آب بر و پاییزه با توجه به شرایط کشور و بحران آب، در دستور کار قرار گیرد، بنابراین لازم است کشاورزان و تولیدکنندگان با توجه به سطح آب چاه‌ها، تولید محصولاتی مانند ذرت خوشه‌ای، سورگوم دانه‌ای و علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، ماشک و نخود علوفه‌ای را در اولویت قرار دهند تا وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده‌ها به حداقل برسد.

وی گفت: گیاهان کم آب بر باید به تدریج با ذرت علوفه‌ای جایگزین شوند و کنجاله‌های غیر از کنجاله سویا در رژیم دام و طیور لحاظ شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه ۱۲ میلیون تن شیر، ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود ، اضافه کرد: امنیت غذایی بر پایه آب و خاک است بنابراین باید بهترین بهره‌وری از این منابع صورت بگیرد.

سیدعلیان همچنین با اشاره به پرورش ۱.۷ میلیون راس دام در واحدهای دامداری صنعتی یادآور شد: ۳۴۰ شهرک دام در کشور وجود دارد که تامین نهاده‌ها و مباحث پیچیده اقتصادی باعث شده با همه ظرفیت فعال نباشند.

به گزارش ایرنا، فاز اول گاوداری شیری ۱۰۰ راسی اوقاف و امور خیریه استان لرستان با ظرفیت تولید سالانه ۹۱۵ تن شیر و ۲۰ تن تولید گوشت قرمز و سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال و همچنین طرح پرورش گاو شیری با ظرفیت ۳۰ راس و سرمایه گذاری ۳۷ میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

دوم تا هشتم شهریورماه به مناسبت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر هفته دولت نامگذاری شده که امسال در این هفته بهره برداری از یک هزار طرح عمرانی، تولیدی، اقتصادی و خدماتی به ارزش بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد ریال در لرستان آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *