۱۱۱ هزار راس دام عشایر خراسان رضوی از سهمیه جو حمایتی بهره‌مند شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۱۱۱ هزار راس دام عشایر استان امسال از سهمیه پنج هزار تنی جو حمایتی ویژه دام این قشر برخوردار شدند.

محمدحسین جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سهمیه مدت‌دار و برای کمک به تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر استان تامین و اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: کمک به حفط دام مولد عشایر و جلوگیری از فروش بره‌های نارس آنان و تولید گوشت مورد نیاز استان از دیگر اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه هر راس دام عشایر ۴۵ کیلوگرم جو سهمیه دارد، اظهار کرد: در این طرح برای هر خانوار عشایری تا سقف ۱۰۰ راس دام تامین نهاده خواهد شد و بازپرداخت مبلغ این نهاده برای عشایر استان ۶ ماهه است.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: هر کیلوگرم جو به قیمت۱۰۳ هزار ریال به علاوه هزینه حمل برای عشایر محاسبه می‌شود.

جعفری گفت: با اجرای این طرح دام های هزار و ۲۰۰ خانوار از عشایر استان از این نهاده برخوردار می‌شوند.

هم اکنون هشت هزارو ۲۰۰ خانوار عشایری با حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت در استان خراسان رضوی زیر پوشش خدمات اداره کل عشایر هستند.

خراسان رضوی دارای ۳۵ طایفه عشایری با هشت هزار و ۲۰۰ خانوار شامل ۳۳ هزار و ۴۵۶ نفر است که در ۱۶ شهرستان و ۳۶۴ محله عشایری پراکنده اند و ۲۴ درصد مراتع استان را در اختیار دارند و در ۶۰ درصد مراتع استان قلمرو ترددی دارند.

مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، کوهسرخ، فیروزه و داورزن از شهرستان های دارای عشایر در خراسان رضوی هستند.

عشایر خراسان رضوی ۹۳۵ هزار واحد دامی در اختیار دارند و بر این اساس ۱۲ درصد جمعیت دام استان به این جامعه تعلق دارد و آنان با تولید حدود ۱۵ درصد گوشت قرمز استان (۱۳ هزار و ۷۰۰ تن)، ۲۶ هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم و کرک و همچنین تولید ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی، نقش بسزایی در اقتصاد این خطه ایفا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *