۱۴ سایت الگو برای ترویج جمعیت شتر در ایران فعال است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی و مدیر ملی پروژه صیانت از شتر دوکوهانه گفت: ۱۴ سایت الگو برای ترویج پرورش شتر در ۱۰ استان کشور راه اندازی شده است و با توجه به شرایط آب، باید اجرای سیاست تولید دام مقاوم به شوری و خشکی تداوم یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید احمدرضا سید علیان روز پنجشنبه در نشست علمی فنی صیانت از شتر دوکوهانه در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: با توجه به بروز پدیده فرونشست زمین در نقاط مختلف ایران و برداشت ۹۰ میلیارد مترمکعب آب طی سال‌های متمادی که ۸۳ درصد آن برای کشاورزی صرف شده و وجود ۲۴ هزار حلقه چاه که ۴۰ درصد آن غیرمجاز است، شرایط آب در کشور در حد هشدار قرار دارد و باید تولید دام‌های مقاوم و گیاهان مستعد خشکی در دستور کار باشد.

وی افزود: در سال ۸۶ بانک ژن شتر را برای ترویج جمعیت و شرایط صنعتی شدن آن در سمنان راه اندازی کردیم و ایل بزرگ شاهسون ظرفیت بسیار بزرگی برای ترویج جمعیت شتر است و باید شرکت تعاونی‌هایی برای ترویج شتر، با رویکرد اقتصادی شکل گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی و مدیر ملی پروژه صیانت از شتر دوکوهانه ادامه داد: امروز روز جهانی شتر است و ماندگاری طرح صیانت از شتر دوکوهانه در گرو رویکرد اقتصادی آن است و مخرب نبودن شتر برای بیابان ثابت شده است.

شترخیز بودن اردبیل فرصتی برای توسعه گردشگری و سودآوری از آن است

مدیر پروژه صیانت از شتر دوکوهانه نیز در این برنامه گفت: برای نگهداری و تکثیر شتردوکوهانه و جلوگیری از انقراض نسل آنها به ردیف های اعتبار استانی، ملی و بین المللی نیاز است و مجوزهای فنی برای طرح ترویج این گونه شتر اخذ شده و تعیین ساختار و شجره شترهای دوکوهانه در دستور کار است.

دکتر ساحره جوزی افزود: برای افزایش جمعیت شتر دوکوهانه به توسعه علوفه کاری برای تامین خوراک این حیوان نیاز است و ظرفیت‌های فعلی مراکز دامپزشکی بخصوص در استان اردبیل باید برای تولید مثل این گونه جانوری ارتقا یابد و همچنین به افزایش نشست‌های علمی برای ایجاد آگاهی عمومی در این باره نیاز داریم.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره بین المللی شتر در اردبیل را پیگیری می‌کنیم و استفاده از توانمندی شرکت‌های تعاونی شترداران این استان باید در دستور کار متولیان امر باشد و ظرفیت‌سازی جمعیت شتردار برای حفظ جمعیت و خلوص شتر دوکوهانه ضرورت دارد.

جوزی تصریح کرد: دانشگاه‌ها فرصت خوبی برای ایجاد توجه علمی به شتر دوکوهانه هستند و باید بودجه‌های تحقیقاتی اختصاص یابد و جهت حفظ و افزایش جمعیت شتر برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت تدوین و اجرا شود و در استان اردبیل برای توسعه جمعیت شتر ردیف اعتبار در نظر گرفته شود.

مدیر پروژه صیانت از شتر دوکوهانه گفت: سال ۲۰۲۴ در جهان به علت اهمیت شتر و حفظ تنوع زیستی و سازگاری آن با اقلیم، به نام سال شتر نامگذاری شده و شترخیز بودن استان اردبیل فرصتی برای توسعه سودآوری و صنعت گردشگری است.

صیانت از شتر دوکوهانه صرفا کار دولت نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این نشست گفت: جمعیت شتر دو کوهانه در حال کاهش بوده و اگر توجه جدی نشود شاید مثل یوز ایرانی و آهوی مغان تبدیل به خاطره و آرزو شود.

نادر تقی زاده افزود: حفظ ژنتیکی شتر صرفا کار دولت نیست، بلکه نیازمند مردمی سازی در این زمینه هستیم؛ بطوریکه مردم در حوزه شترداری فعال شوند.

وی ادامه داد: حضور مردم نیازمند جذابیت در این حوزه است و این مهم نیز به واسطه صرفه اقتصادی تحقق می یابد و باید بررسی شود که چه مواردی سبب جذابیت حوزه شترداری می‌ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: نیاز است در راستای حفظ شتر در کشور و استان اردبیل پروژه‌ های اقتصادی تعریف شود و سایر کارهایی که می تواند در مردمی سازی حفظ شتر مفید باشد در دستور کار وزارت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای اینکه از نظر منابع مالی برای این پروژه مشکل به وجود نیاید، نیاز است در وزارت جهاد کشاورزی یک ردیف بودجه ویژه در این راستا در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تا زمانی که مردم رو به شترداری نیاورند نمی توان موفقیت این حوزه را شاهد بود و این نیز زمانی اتفاق می افتد که توجیه اقتصادی شترداری و ارزش آن در جامعه نمایان شود.

۱۴ سایت الگو برای ترویج جمعیت شتر در ایران فعال است

ترویج جمعیت شتر به نگاه جهانی نیاز دارد

عباس اکبری شریف مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: برای ترویج جمعیت شتر به نگاه جهانی نیاز داریم و عملکردهای جزیره ای در کشورهای مختلف چندان نتیجه بخش نیست.

وی یادآورشد: طبق آمارها در سال ۱۴۰۱ در استان اردبیل جمعیت شتر ۳۹۷ نفر بوده در حالی که تعداد گاو صنعتی ۲۳ هزار و ۵۵۳ و شمار گاو بومی ۷۳ هزار و ۶۱ راس بوده است.

دکتر اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم اظهار کرد: اهمیت شتر را می‌توان در آیات، اشعار و ادبیات ایران اسلامی به وضوح مشاهده کرد و جایگاهش همواره ویژه بوده و متاسفانه گسترش زندگی شهری و ورود به جهان متمدن سبب کاهش جمعیت شتر و خطر انقراض برخی گونه‌های این حیوان شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی با تمام امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود به خصوص در حوزه کشاورزی، آماده همکاری جهت جلوگیری از انقراض شتر دوکوهانه است و جای خرسندی دارد که استان اردبیل به عنوان مهد مطالعه شتر دوکوهانه است و امیدواریم با همت همگانی و اجرای طرح‌های مصوب جمعیت شتر تثبیت و افزایش یاید.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این دانشگاه دارای ۴۰۰ عضو هیات علمی و ۱۴ هزار دانشجو (۵۴۰ دانشجوی خارجی) است و براساس رتبه بندی تایمز ۲۰۲۳ دانشگاه محقق اردبیلی رتبه ۲۰۰ الی ۲۵۰ را به خود اختصاص داده و دارای پنج دانشمند یک درصد و ۱۷ دانشمند جزو ۲ درصد برتر جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *