پروانه ۴۱۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در خراسان‌شمالی صادر شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پروانه بهره‌برداری ۴۱۰ هزار قطعه جوجه یکروزه در هر دوره صادر شد که ظرفیت تولید امسال ۱۲ میلیون قطعه است.

محمد محمدزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی قبل از سال ۱۴۰۱ فاقد مجموعه مرغ مادر بود و پس از آن اولین مجموعه(فارم) ۲۰ هزار قطعه ای در شیروان، ۵۷ هزار قطعه‌ای در فاروج، ۸۰ هزار قطعه‌ای در مانه و سملقان صادر شد.

وی تصریح کرد: مجور واحد ۱۹۰ هزار قطعه‌ای دیگر بعنوان بزرگترین مجموعه پرورش مرغ اخیرا در استان صادر شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این استان سالانه به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه برای تولید گوشت مرغ نیاز دارد که با بهره برداری واحدهای جدید، زنجیره تولید گوشت مرغ در این خطه تکمیل و همچنین مازاد بر نیاز به سایر استان ها حمل می شود.

وی عنوان کرد: اینک این واحدها برای مراحل عملیاتی شدن به تسهیلات نیازمند دارند که امیدواریم بانک ها در این زمینه همکاری کنند تا این واحد ها به تولید جوجه یکروزه برسند.

محمدزاده افزود: سال گذشته در این استان ۱۰۹ واحد مرغداری با تولید بیش از ۲ میلیون و ۸۳۴ هزار قطعه فعال داشت که هفت واحد مرغداری جدید راه اندازی و اینک تولید به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه رسیده است.

به گزارش ایرنا، از آنجایی که استان همواره در سالیان اخیر در تامین جوجه یکروزه واحد های مرغداری خود با مشکل مواجه بوده است با اعطای مجوز مرغ مادر گوشتی به این زنجیره گام های اولیه در این راستا برداشته شده است به نحوی که در حال حاضر با پیگیری های سازمان جهاد استان و همراهی و مساعدت دستگاه های مربوطه فاز یک پرورش مرغ مادر گوشتی این زنجیره با ظرفیت ۲۳ هزار قطعه در شهرستان شیروان با حضور وزیر وقت جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید و در مرحله تولید است.

همچنین به منظور استمرار تولید و تامین جوجه یکروزه مورد نیاز استان چندین مجوز نیز صادر شده است که در آینده نزدیک شاهد به بهره برداری رسیدن این واحد ها و بهره مندی واحد های مرغ داری گوشتی استان از آن خواهیم بود.

اینک زنجیره گوشت مرغ در استان با هدف افزایش بهره وری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اقتصادی واحدهای زیر بخش و همچنین یکپارچه‌سازی موثر از مرحله تولید تا بازاررسانی محصولات ایجاد شده است.

زنجیره گوشت مرغ استان از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که شامل کشتارگاه طیور، کارخانه خوراک دام و طیور، واحد های پرورش مرغ گوشت، تونل انجماد و سردخانه است.

سرانه مصرف گوشت مرغ در این استان هم اینک ۳۱ کیلوگرم است که نسبت به ۲ سال گذشته پنج کیلوگرم افزایش یافته است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *