پرداخت بهای خرید دام زنده عشایر گلستان آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان گفت: پرداخت بهای دام زنده تحویلی عشایر به قیمت تضمینی از سوی اداره کل پشتیبانی امور دام استان آغاز شد.

مهدی شمشادیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با هدف حمایت از تولیدکنندگان دام به ویژه جامعه عشایری در شرایط خشکسالی مقرر شد امسال دام‌های این قشر با قیمت بیشتر از بازار به صورت تضمینی با هدف تامین گوشت قرمز توسط اداره کل پشتیبانی امور دام گلستان خریداری شود.

وی افزود: با اجرای این طرح از هشتم مرداد تاکنون عشایر گلستان هفت هزار و ۹۰۵ راس بره نر پرواری به وزن ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم را به قیمت هر کیلوگرم ۸۵۰ هزار ریال به پشتیبانی امور دام استان تحویل دادند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان قیمت کل دام تحویلی عشایر به اداره کل پشتیبانی امور دام استان تاکنون را بیش از ۳۱۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته و تامین منابع مالی، پرداخت معوقات عشایر آغاز شده است.

شمشادیان افزود: با شروع پرداخت، نگرانی عشایر برای جبران بخشی از هزینه‌های نگهداری و تامین علوفه و نهادهای دامی برطرف خواهد شد و امیدواریم تا یک ماه آینده کل معوقات پرداخت شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان قیمت فعلی هرکیلوگرم دام زنده در بازار را ۷۲۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی از قیمت بازار بیشتر است لذا عشایر هم برای جبران بخشی از هزینه‌های خود که به طور تقریبی برای پرواربندی هر کیلوگرم دام زنده یک میلیون و ۱۰۴ هزار ریال تمام می‌شود، دام‌های خود را با این شرایط تحویل دادند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای امسال تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد ریال محصولات صنایع دستی، دامی و زراعی توسط عشایر گلستان تولید و روانه بازارهای داخل کشور شد.

جمعیت عشایری گلستان ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که ۵۰ درصد این خانوارها عشایر بومی ترکمن و بقیه عشایر استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و سمنان هستند.

عشایر گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۰ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله در شرق استان مشغول فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *