طرح تولید قراردادی گوشت قرمز راهکاری برای خودکفایی و تعادل بخشی قیمت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایرگفت: برای تامین گوشت و خودکفایی کشور در تولید این کالای اساسی از ۲ ماه قبل طرح تولید قراردادی گوشت قرمز آغاز شده است.

به گزارش ایرنا مهدی میزبان شامگاه چهارشنبه در همایشی با حضور مسئولان امور عشایر سراسر کشور در بوشهر اظهار کرد: در اجرای این طرح علوفه در اختیار عشایر قرار می‌گیرد و پس از پروار شدن دام و فروش آن، پول علوفه به شرکت پشتیبانی اموردام پرداخت می‌شود.

وی افزود: در اجرای این طرح برای نیمه اول سال ۱۴۰۳ یک میلیون راس دام و برای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ تولید ۲میلیون راس دام را برنامه ریزی شده که پروار شوند و برای تامین نیاز پروتئین دامی کشور و تنظیم بازار گوشت در اختیار مردم قرار داده شود.

میزبان یادآورشد : جامعه عشایری ایران ۱.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که با کوچ و استقرار در مناطق ییلاقی و قشلاقی که مبتنی بر مراتع است، ۲۵ درصد گوشت قرمز و مواد پروتئینی را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و بخشی از گیاهان دارویی نیز به‌دست عشایر تولید می‌شود،تصریح کرد: جامعه عشایری جزو مولدترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این‌که استان بوشهر میزبان تعدادی از عشایر است، اضافه کرد: در فصل قشلاق پنج هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری در این استان مستقر می‌شوند و در فصل ییلاق نیز عشایر کوچ ۲ ماهه به استان بوشهر دارند.

وی گفت: بیشترین آسیب‌پذیری عشایر از خشکسالی است که ۲ دهه برکشور حاکم شده و بر اثر آن بسیاری از منابع آبی، چشمه‌ها، قنات‌ها و رودخانه خشک شده و سال به سال نیز این خشکسالی تشدید می‌شود.

میزبان اظهار کرد: یکی از خدمات اصلی سازمان امور عشایر تامین آب شرب انسان و دام است که با وجود سخت و پیچیده بودن آن، اما سازمان این مهم را شبانه‌روز پیگیری می‌کند.

وی مسیر دسترسی را از دیگر مشکلات عشایر عنوان کرد و افزود: راه‌ها و ایل راه‌ها با اندک بارندگی تخریب می‌شوند و ۲ بار در سال نیاز به مرمت، بازسازی و نگهداری دارند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: موضوع دیگر نوسانات قیمت دام در بازار است که قیمت دامی که عشایر به آن چند ماه علوفه داده‌اند به یکباره کاهش می‌یابد و همچنین قیمت‌گذاری گوشت قرمز دام زنده متناسب با هزینه آنها نیست و در این شرایط عشایر آسیب می‌بینند.

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، سازمان امورعشایر درصدد است تا منابعی که در قلمرو مراتع عشایر است را برای بهره‌برداری‌های غیر دامداری نیز، چون گردشگری و تهیه گیاهان دارویی به کار بگیرد و از طرفی دامداری عشایری از حالت سنتی خارج شود.

میزبان گفت: طرح پرواربندی، به‌گزینی، تغذیه دام روی کنستانتره وخوراک ترکیبی از موارد مورد تاکید دیگر است که اجرای آنها در کشور آغاز شده است.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر نیز گفت: این همایش با هدف مدیریت پیمان و امور حقوقی قراردادها و تبادل نظر در زمینه طرح‌های عمرانی به‌ویژه ساخت سکو و سرپناه برای عشایر برگزار شده است.

 مهدی رستمی  با بیان اینکه این طرح برای اولین بار با پیگیری سازمان عشایر کشور در مراتع عشایر اجرا می‌شود افزود: با ساخت سرپناه برای عشایر آنها از گزند حیوانات و باد و باران در امان خواهند بود و مشکلات ایمنی و امنیتی کمتری خواهند داشت.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه و شیوه‌نامه با هماهنگی منابع طبیعی کشور و استان بوشهر اجرا خواهد شد و در مناطقی که مورد تائید امور عشایر و منابع طبیعی است، سکو و سرپناه برای عشایر ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *