یکهزار و ۲۳۰ تن پا و پنجه مرغ از یزد به خارج کشور صادر شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: از هفته دولت سال گذشته تاکنون یکهزارو ۲۳۰ تن پا و پنجه مرغ، سه هزار و ۴۵۱ تن تخم مرغ خوراکی، ۵۶ هزار عدد تخم نطفه دار کبک ، ۳۱ تن آب پنیر، سه هزار و ۵۰۰ قطعه کبک زنده ، ۷۰۸ تن پودر گوشت و ۱۱۷ تن دنبه گوسفندی از این استان به کشورهای آسیایی صادر شده است.

به گزارش ایرنا علی فاتحی نیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۲۴۳ تن گوشت منجمد گوساله، سه هزار و ۷۱۶ تن مرغ منجمد و ۲۱۶ تن گوشت گرم گوسفندی به استان وارد شد.

وی در ادامه به اشاره به نظارت بر مراکز عرضه و بسته بندی فرآورده های خام دامی در استان اظهار کرد: در این مدت ۸۳ هزار و ۲۹۹ کیلوگرم فرآورده های خامی و دامی ضبط شد که ۷۹ هزار و ۹۰۳ کیلوگرم به علت غیر بهداشتی بودن معدوم شد.

فاتحی نیا اضافه کرد: در این زمینه ۳۳ هزار و ۴۷۵ مورد بازرسی و ۶۳۷ مورد نمونه برداری صورت گرفت و ۶۳ پرونده به مراجعه قضایی معرفی شد.

واکسینیه دام علیه بیماریها با هدف کنترل و پیشگیری

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره اقدامات در زمینه کنترل بیماریهای دامی اظهار کرد: تب برفکی یکی از بیماریهای دامی شایع است که در صورت ابتلای جمعیت دامی باعث بروز خسارتهای اقتصادی زیادی به این بخش می شود خوشبختانه در مدت یکسال هیچ مورد از این بیماری در استان گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۷۴ هزار و ۸۴۹ راس دام سنگین و ۹۵۴ هزار و ۷۰۰ راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند.

این مسوول ، واکسینه ۳۱ هزار و ۹۲۰ راس گوسفند و ۱۸۷ هزار و ۹۴۱ راس بز استان علیه بیماری آبله ، ۶۳۰ هزار و ۶۷۹ راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ،۲ هزار و ۱۰۰ سر راس آب علیه بیماری مشمه ، ۲۹ هزار و ۳۶۰ راس علیه بیماری سل و ۱۵۶ هزار و ۲۳۴ راس دام سبک ، ۴۰ هزار و ۹۵ راس دام سنگین گاو گوساله لیه تب مالت را از دیگر اقدامات این اداره کل در سالجاری بیان کرد.

فاتحی‌نیا به واکسینیه هشت هزار و ۲۵ قلاده سگ صاحب‌دار علیه هاری هم اشاره کرد و گفت: همچنین در این مدت ۲۶۰ هزار و ۸۷۶ راس گوسفند، ۱۱ هزار و ۸۲ راس گاو ، ۲۹ راس گاومیش ، یکهزار و ۵۵۵ نفر شتر، ۳۵۳ قطعه شتر مرغ ، و ۳۲۸ قطعه بوقلمون در کشتارگاههای استان ذبح شد.

وی با بیان اینکه در کشتارگاههای طیور استان هم ۱۶ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۸۸۶ قطعه مرغ و یک میلیون و ۷۴۵ هزار و ۷۹۲ قطعه بلدرچین ذبح شد افزود: ۹ کشتارگاه سنتی و صنعتی در زمینه دام ، پنج کشتارگاه صنعتی طیور و سه کشتارگاه بلدرچین در استان فعال است.

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه ساخت آزمایشگاه مرکزی این اداره کل اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گفت: عملیات اجرایی این آزمایشگاه از سه سال قبل آغاز شده است که تکمیل این آزمایشگاه به پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری های دام و طیور و دسترسی سریع به نتایج آزمایش کمک می کند.

فاتحی نیا با بیان اینکه اکنون برخی از آزمایش های بیماری دام و طیور به دلیل نبودن فضای مناسب در استان به سایر استانها ارسال می شود افزود: زمان بر بودن جواب آزمایش ها یکی از چالش های پیش روی این اداره کل است زیرا تا رسیدن نتایج آزمایش هیچ اقدامی نمی توان انجام داد.

وی تصریح کرد: جواب نمونه آزمایش ها ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت در استان آماده می شود اما به علت اینکه به سایر استانها ارسال می شود پاسخ آن چند برابر آن، زمان صرف می شود؛ شاید تا زمانی که جواب آزمایش می رسد بسیاری از دام و طیورها گرفتار بیماری شوند و ان موقع پیشگیری و کنترل آن بی نتیجه بماند.

وی اضافه کرد: امیدواریم هر چه زودتر با تامین اعتبارات لازم، آزمایشگاه دامپزشکی به بهره برداری برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *