رییس جهاد کشاورزی کرمان: استان در تولید مرغ خودکفا شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به چالش و معضل کمبود مرغ در کشور گفت: این استان در سایه همدلی و نظارت استاندار، امروز به نقطه ای رسیده که در تولید این محصول خودکفا شده و نیاز خود را از درون تامین می‌کند.

به گزارش ایرنا، داوود بیگلری روز سه شنبه در نشست خبری افزود: جوجه ریزی را با هدف گذاری پیش می بریم و براساس این هدف گذاری سالانه باید ۳۶ میلیون قطعه و ماهانه سه میلیون قطعه جوجه ریزی داشته باشیم که این امر تحقق یافته، ضمن آنکه تولید مرغ خطی در استان کرمان شکل گرفته است.

وی با تبریک هفته دولت ادامه داد: وظیفه تامین امنیت غذایی مردم برعهده جهاد کشاورزی است که در این حوزه نیازمند همکاری سایر بخش ها هستیم و باوجود همه سختی های حوزه کشاورزی، بنا به گفته استاندار کرمان امروزه پیشران اقتصادی استان است.

تولید ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: تولید حوزه کشاورزی شمال و جنوب این استان به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده که چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن به جنوب و مابقی این آمار مربوط به شمال استان است.

وی یادآور شد: سطح زیرکشت شمال استان کرمان ۵۰۵ هزار هکتار است که ۱۳۲ هزار هکتار از آن زراعی و مابقی باغی است، شمال استان کرمان سالانه ۲ میلیون تن محصول تولید می کند که ۱.۶ میلیون تن محصولات زراعت و باغات است و مابقی به محصولات حوزه دام و طیور مربوط می شود.

بیگلری ادامه داد: جهاد کشاورزی در حوزه سه محصول از جمله گیاهان دارویی و پسته به صورت ویژه فعالیت می کند و رویکرد ما در این حوزه کیفی است اما در بخش دام تولید طیور و آبزیان باید جدی حرکت کنیم.

وی یادآور شد: امسال تولید پسته نسبت به سال های گذشته مناسب تر بود، در حالی که سرمازدگی را در مناطقی داشتیم و خرما وضعیت خوبی دارد اما آفات تولیدات آن را اندکی کاهش داده است. همچنین ۲ هزار تن ظرفیت تولید گل محمدی در استان کرمان داریم.

افتتاح چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال طرح در هفته دولت کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این سازمان ۷۲ طرح قابل افتتاح در حوزه کشاورزی با سرمایه گذاری چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغال یکهزار و ۱۳۰ نفر دارد که در این هفته افتتاح می شود.

وی ابراز داشت: شمال استان کرمان با ۲۲۵ هکتار گلخانه و امسال ۱۵۷ هزار تن تولید گندم دارد که ۷۰ هزار تن از این میزان تحویل سیلوها شده است و در حوزه پسته، گل محمدی و خرما رتبه خوبی در کشور داریم.

بیگلری افزود: اعتبارات جهادکشاورزی استان کرمان در سال گذشته ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ درصد از این میزان جذب شده و تعهد اشتغال استان در سال جاری ۲ هزار و ۸۰۰ شغل بوده که تاکنون ۳۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: ۳۸ درصد اشتغال و ۸۵ درصد صادرات استان کرمان مربوط به حوزه کشاورزی است و ظرفیت های توسعه ای جدید را در این حوزه دنبال می کنیم ضمن آنکه ستاد عالی پسته در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

اطلسی از آفات کشاورزی در کرمان داریم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه اطلسی از بیماری و آفات گیاهی در استان کرمان داریم گفت: شرق استان به شدت دچار عارضه خشکیدگی خرما، آفت زنجرک و سوسک سرخرطومی است‌.

وی با بیان اینکه قرارگاه مبارزه با آفات را تشکیل دادیم و از مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان درخواست کردیم که پروژه محور پیش برود ادامه داد: کار را در چند حوزه آفات اساسی ازجمله زنجرک، سوسک سرخرطومی خرما و کرم خراط گردو عملیاتی و به صورت مرحله ای پیش می رود تا نتیجه دهد.

بیگلری تاکید کرد: برخی باغات نخل شرق کرمان رها شده و امکان رهگیری سوسک سرخرطومی در این مناطق وجود ندارند.

وی تصریح کرد: سند توسعه هر شهرستان را تهیه کردیم و اعتقاد داریم روستاها باید حفظ شود و براساس اسناد بالادستی، مدیریت در روستا برعهده جهاد کشاورزی است تا تسهیلات ارزان قیمت را به روستا ببریم و این مناطق مولد شوند.

محمدی، مدیر بانک جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: ۶۷ هزار و ۳۵۰ پرونده با رقم ۸۷ هزار میلیارد ریال به کل بخش کشاورزی استان کرمان در سال گذشته تزریق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *