مقابله پیشگیرانه با تب کریمه کنگو در البرز آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: اقدامات مقابله ای با شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در واحدهای دامی و کشتارگاه های این استان اجرا شد.

غلامرضا توکلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در دام به جز یک تب خفیف هیچگونه علایم خاصی ندارد ولی در انسان منجر به تب و خونریزی در قسمت های مختلف بدن می شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از دهها سال پیش در ایران در بعضی از سال ها مشاهده شده، اظهار کرد: شیوع این بیماری در فصل گرم سال و تابستان بیشتر می شود که اقدامات مراقبتی و مقابله ای را بیشتر می طلبد.

وی اقدامات مقابله ای با این بیماری را از سال گذشته به صورت گسترده دانست و گفت: در سال گذشته ۱۰۰ درصد واحدهای دامی سنتی، روستایی و عشایری این استان سمپاشی و دام ها به صورت رایگان واکسیناسیون شدند.

توکلی با بیان اینکه این برنامه در سال جاری نیز به صورت یک اقدام جهادی در روستاهای استان آغاز شده، افزود: سمپاشی و واکسیناسیون رایگان در روستای ایپک شهرستان اشتهارد، شهرستان نظرآباد، ساوجبلاغ و فردیس اجرا شده و در روزهای آینده نیز به صورت سراسر کشوری در شهرستان طالقان اجرا می شود.

وی اظهار کرد: خدمات رایگان دامپزشکی بصورت مستمر برگزار می شود که شامل واکسیناسیون دام و طیور و سگهای صاحبدار، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ترویجی، سمپاشی جایگاه نگهداری و بدن دام، ارائه مشاوره های بهداشتی و همچنین توزیع بروشور و پوسترهای آموزشی است.

موردی از ابتلا به تب کریمه مشاهده نشد

وی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی اداره کل دامپزشکی استان البرز در مناطق دور افتاده و کمتر برخوردار استان ادامه دار خواهد بود، گفت: خوشبختانه در این استان به دلیل اجرای به موقع برنامه های مراقبتی و مقابله ای تاکنون هیچ موردی از ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز مراقبت های بیشتر در مواجهه با این بیماری را پس از مرحله کشتار دام دانست و افزود: این بیماری از طریق یک نوع کنه به دام سرایت می کند که باید این کنه ها از طریق سمپاشی از بین بروند و نیازمند سمپاشی خیلی گسترده در واحدهای نگهداری دامی می باشد.

وی ادامه داد: در زمان کشتار به دلیل اینکه مشخص نیست که تمام دام ها تحت پوشش سمپاشی قرار گرفته باشند زیرا امکان آلوده شدن دام پیش از سمپاشی وجود دارد بایستی لاشه مرحله پس از کشتار که به «پیش سرد» اطلاق می شود را طی کند.

توکلی گفت: در مرحله پیش سرد که از صفر درجه تا چهار درجه سانتیگراد در سردخانه است، لاشه اسید لاکتیک ترشح کرده و ویروس از بین می رود.

وی به مردم و مصرف کنندگان توصیه کرد که در صورت برخورد با افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به کشتار دام یا فروش لاشه دام می کنند، داشتند مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند تا این متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز همچنین از مردم خواست تا مواد لبنی و پروتئینی به خصوص گوشت قرمز را از واحدهایی که گردونه دامپزشکی را طی کرده باشند تهیه کنند.

وی بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را شاغلان در کشتارگاه ها همچون مسوولان فنی دامپزشکی، ناظران شرعی و ذابحین دانست و افزود: همچنین افرادی که در واحدهای پرورش دام همچون واحدهای عشایری، روستایی و افرادی که با شیردوش کار می کنند و یا پشم چینی می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی از این افراد خواست تا در صورت مواجهه با کنه از له کردن آن خودداری کنند زیرا تمام ترشحات آن کنه می تواند از پوست به ظاهر سالم و از یک زخم میکروسکوپی عبور کرده و منجر به بیمار شدن شخص شود ضمن اینکه فروشندگان گوشت و خانم های خانه دار نیز بدون استفاده از دستکش اقدام به پاک کردن و خرد کردن گوشت نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز به مردم توصیه کرد که به هیچ وجه از گوشت گرم استفاده نکنند و در صورت ذبح دام، لاشه ی آن را به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه و یخچال نگهداری کنند که در این صورت گوشت تقریبا سالم سازی می شود.

در استان البرز ۱۶۵ واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت ۱۰۰ هزار و ۹۲۷ راس دام سنگین و یک هزار و ۵۶۹ واحد نیمه صنعتی و روستایی با ظرفیت ۵۴ هزار و ۸۴۰ راس دام سنگین وجود دارد.

همچنین چهار واحد صنعتی پرورش گوسفند و بز با ظرفیت ۲۱۰۰ راس و ۷۰۰ واحد سنتی روستایی و عشایری با ظرفیت ۳۵۵ هزار راس دام سبک در البرز مشغول فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *