تعداد کانون‌های بیماری طیور در استان مرکزی ۶۶ درصد کاهش یافت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تعداد کانون‌های بیماری طیور در این استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فتاحی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: ۹۰۱ کانون بیماری طیور سال گذشته در استان مرکزی گزارش شد که با اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون، تعداد آنها در سال جاری به ۳۰۴ کانون کاهش یافت.

وی بیان کرد: ۲۲۱ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۹۱۴ دٌز واکسن از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با انواع بیماری‌های طیور در استان مرکزی تزریق شد که این مهم نقش موثری در کاهش کانون بیماری‌ها در مرغداری‌های استان داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: ۲۸ میلیون و ۵۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی در این مدت در واحدهای مرغداری استان صورت گرفت و ۱۸ هزار و ۸۵۱ مورد بازدید و مراقبت فعال برای مقابله با شیوع بیماری‌های احتمالی از مرغداری‌ها و زیستگاه پرندگان استان انجام شد.

فتاحی اظهار داشت: ۱۸هزار و ۹۴۵ مورد نمونه‌برداری آزمایشگاهی در بازدیدهای صورت گرفته برای کاهش بیماری‌های طیور در استان مرکزی انجام شد.

وی افزود: در راستای کاهش بیماری‌های انگلی در دامداری‌های استان مرکزی، ۳۰ هزار و ۶۸۹ راس دام ایمن‌سازی شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد افزایش دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۲۹۷ هزار و ۳۶۰ راس دام سبک و سنگین از ابتدای امسال تاکنون علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند که تعداد این دام‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش یافت.

فتاحی اظهار داشت: ۴۲۴ هزار و ۶۱۲ راس دام سبک و سنگین نیز در این مدت علیه بیماری مشترک شاربن(سیاه زخم) ایمن‌سازی شدند که این تعداد بیانگر افزایش ۱۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی گفت: ۲۲ هزار و ۴۲۰ قلاده سگ نیز در سال جاری علیه بیماری‌ هاری واکسینه شدند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۱ درصد افزایش یافته‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: تست سل نیز در این مدت، بر روی ۴۸ هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۱ درصدی همراه است.

فتاحی خاطرنشان کرد: در آزمایش‌های انجام شده، ۳۳ راس دام آلوده به سل و ۱۰۴ راس دام آلوده به بیماری بروسلوز (تب مالت) گزارش شد که از چرخه مصرف انسانی خارج شدند.

وی ادامه داد: ۲ مورد دام مبتلا به بیماری مشمشه و هشت قلاده سگ آلوده به بیماری هاری نیز در آزمایش‌های انجام شده در استان مرکزی مشاهده شد که معدوم سازی و دفن بهداشتی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: ۲۸۸ مورد بازدید از ابتدای امسال تاکنون توسط بازرسان این اداره‌کل از مزارع پرورش آبزیان انجام شد که بازدیدهای صورت گرفته نشان از افزایش ۴۰ درصدی دارد.

فتاحی افزود: ۲هزار و ۸۶۳ مورد نمونه‌برداری در بازدید از مزارع پرورش آبزیان استان مرکزی انجام شد که نمونه‌برداری‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹ درصد افزایش دارد و در این مدت، موردی از کانون بیماری مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: ۶ مورد کانون بیماری زنبور عسل نیز امسال در این استان مشاهده شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ درصد بیشتر است.

فتاحی افزود: ۲۳۹ هزار و ۳۷۰ راس دام از ابتدای امسال تاکنون در کشتارگاه‌های دام استان مرکزی کشتار شد که با کشتار این دام‌ها، ۱۰ میلیون و ۳۴۶ هزار کیلوگرم گوشت استحصال شد.

وی ادامه داد: در این مدت، ۸۸۵ لاشه دام در کشتارگاه‌های استان مرکزی به دلیل لاغری و برخی بیماری‌ها از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۱۹ میلیون و ۹ هزار قطعه طیور نیز در کشتارگاه‌های استان کشتار شد و ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم گوشت هم استحصال شد.

فتاحی عنوان کرد: ۲۶۳ هزار لاشه طیور نیز در آزمایش‌های انجام شده غیرقابل مصرف تشخیص داده شد و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی بیان کرد: ۷۵ هزار و ۹۶۱ مورد بازدید امسال از واحدهای تولید، عرضه و نگهداری تحت پوشش اداره کل دامپزشکی استان مرکزی انجام شد و ۱۱۰ هزار و ۲۱۲ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در این بازدیدها ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: یک‌هزار و ۳۰۴ مورد نمونه‌برداری در این بازدیدها انجام و ۱۶۵ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

فتاحی ادامه داد: ۸۳ هزار و ۹۰۰ مورد آزمایش از ابتدای سال جاری تاکنون در آزمایشگاه مرجع اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی انجام شد که تعداد این آزمایش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۸ درصد افزایش دارد.

وی افزود: ۱۶۱ هزار و ۱۸۲ قطعه ماهی زینتی، ۱۲۰ هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی و ۵۶۸ هزار و ۶۰۰ عدد تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی از ابتدای امسال تاکنون با نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۸۵ هزار کیلوگرم مرغ منجمد و ۲۵۰ راس دام زنده نیز در این مدت با نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان به خارج از کشور صادر شد که صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

فتاحی افزود: صادارت آلایش مرغی از استان ۱۲ برابر افزایش دارد و از ابتدای امسال تاکنون، ۵۸۰ هزار کیلوگرم آلایش مرغی از استان به خارج از کشور صادر شد.

وی ادامه داد: ۳۱۹ هزار و ۳۰ کیلوگرم پودر گوشت نیز به خارج از کشور صادر شد که صادرات این بخش هم با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: صادارت ۱۰ هزار کیلوگرمی محصولات لبنی با افزایش ۱۰۰ درصدی، بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته است.

فتاحی، کنترل بیماری آنگارا و مقابله شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از جمله اقدامات دامپزشکی استان مرکزی در یک سال گذشته عنوان کرد و افزود: ۹ مورد بیماری آنگارا در ۶ ماه دوم سال گذشته در این استان مشاهده شد که تعداد این کانون‌ها از ابتدای امسال تاکنون به ۱۰ مورد رسیده است.

وی با یادآوری تجهیز اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی به آزمایشگاه تست سری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: در این راستا ۲۵۶ مورد تست در استان انجام شد و در آزمایش‌های صورت گرفته، موردی از بیماری مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: هفت هزار و ۴۴۹ مورد نمونه‌برداری برای شناسایی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ابتدای امسال تاکنون در استان مرکزی انجام شد.

فتاحی افزود: چهار میلیون و ۵۲۲ هزار و ۲۴۶ دٌز واکسن در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان مرکزی مصرف شد.

وی از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های استان مرکزی علیه بیماری تب برفکی خبرداد و گفت: این طرح از ابتدای بهمن‌ماه جاری، همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شد و نیاز است دامداران برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در استان همکاری لازم را با اداره کل دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: بیماری تب‌برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی واگیردار دام است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد.

فتاحی گفت: در راستای مقابله با این بیماری، اجرای همزمان مرحله سراسری واکسیناسیون تب برفکی در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون نقش موثری در مقابله با بیماری تب‌برفکی دارد اما نیاز است رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضدعفونی کردن توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری در دستور کار دامداران قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به دامداران توصیه کرد: در زمان اجرای عملیات مایه‌کوبی تب‌برفکی، از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام و تردد کارکنان و ماشین‌آلات بین واحدها خودداری کنند و ضمن همکاری با گروه‌های واکسیناسیون، نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دامی خود اقدام کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *