تکمیل چرخه‌های تولید فرآورده‌های پروتئینی در استان بوشهر دنبال می‌شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

استاندار بوشهرگفت: باتوجه به زیرساخت‌های موجود تکمیل چرخه‌های تولید در بخش دام، طیور، ماهی و میگو از مهمترین رویکردهای بخش کشاورزی در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد محمدی زاده روز چهارشنبه در نشست با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی افزود: باتوجه به شرایط خاص جغرافیایی و پائین بودن مصرف انرژی به دلیل گرما شرایط برای پرورش مرغ گوشتی در استان بوشهر ممتاز است.

وی بیان کرد: همچنین استان بوشهر شرایط تولید جوجه یک روزه را دارد و باتوجه به زیرساخت‌های موجود می‌تواند بعنوان به قطب تولید جوجه یک روزه جنوب کشور تبدیل شود.

محمدی زاده اضافه کرد: همچنین استان از سرمایه گذارانی که در بخش مرغ تخم‌گذار (نطفه دار و مصرفی) حمایت می‌کند.

وی یادآورشد: سالانه ۳۶ میلیون قطعه جوجه در استان بوشهر تولید می‌شود و تلاش می‌شود با تولید جوجه مازاد جوجه مورد نیاز استان‌های همجوار خود را تامین کنیم.

استاندار بوشهر گفت: در زمان حاضر تقویت چرخه ارزش مرغ از مرغ تخم‌گذار، تولید جوجه یک روزه، پرورش، تامین غذا، فرآوری و مصرف از اولویت‌های بخش کشاورزی استان بوشهر است.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل موجود در بحث دام به دلیل خشکسالی تک قلو زایی دامداران است که این امر اقتصادی نیست و باید برای تقویت دام سبک و حرکت به سمت صنعتی شدن و ۲ قلو زایی برنامه ریزی شود.

استاندار بوشهر گفت: ایران با داشتن ۲۸ نوع ذخیره ژنتیکی یکی از غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی گوسفندی و بز را دارد.

افزایش ۵۰ درصدی تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر

استاندار بوشهر گفت: از پنج میلیون تن میگوی پرورشی تولیدی در دنیا ۵۰ تا ۶۰ هزار تن آن در ایران تولید می‌شود و ۳۸ هزار تن از این میزان مربوط به این استان است.

محمدی زاده اضافه کرد: این میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به توسعه بخش‌های مطالعاتی و تحقیقاتی میگو در بوشهر ادامه داد: این میزان افزایش تولید ناشی از توسعه کمی مزارع نبوده بلکه ناشی از افزایش بهره‌وری است.

محمدی زاده گفت: میگو غذای گران، صادراتی، ارز آور و در اقتصاد محلی تاثیر گذار و زنجیره آن در زمینه تولید لارو، تامین خوراک، پرورش، سردخانه و صادرات در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اهمیت تامین خوارک آبزیان در استان بوشهر افزود: تا سال گذشته ۱۲ تا ۱۳ هزار تن غذای میگو در استان تامین می‌شد این درحالی است که نیاز استان باتوجه به ظرفیت‌های موجود ۸۰ هزار تن است.

استاندار بوشهر ادامه داد: با راه اندازی سه واحد تامین خوارک میگو در دهه فجر در استان بوشهر ظرفیت موجود استان به ۳۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

وی در خصوص پرورش ماهی در قفس گفت: امروز با ایجاد زیرساخت‌های لازم ظرفیت پرورش ماهی در قفس از سه هزار و ۵۰۰ به ۱۱ هزار تن افزایش یافته و تلاش می‌شود این ظرفیت به ۶۰ هزار تن افزایش یابد.

محمدی زاده با اشاره به واگذاری بسیاری از خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی در سال‌های گذشته اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین در بخش دام ارائه خدمات به روستائیان، سرکشی، بیماریابی و درمان از جمله مهمترین اقداماتی است که با رویکرد جهادی دامپزشکی می‌توان به دامداران و روستائیان ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *