۲۵ هزار راس دام سبک در قصرشیرین علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: ۲۵ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) متعلق به عشایر و روستاییان در این شهرستان علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شد.

شهریار پاکباز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح اکیپ های دامپزشکی با مراجعه به روستاها و محل های اسکان عشایر نسبت به مایه کوبی دام ها به صورت رایگان اقدام کردند.

وی اظهار کرد: آبله یک بیماریی ویروسی به شدت مسری حاد یا تحت حاد (مزمن) است که بیشتر در جمعیت دامی گوسفند و بز مشاهده می شود و مایه کوبی از مهم ترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

رییس دامپزشکی قصرشیرین در ادامه گفت: همچنین در ۲ مرحله، ۱۷۰ هزار راس دام سبک روستاییان و عشایر مستقر در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکیسنه شدند.

او با اشاره به شروع فصل گرما، گفت: اقدام های پیشگیرانه در این شهرستان برای مقابله با تب کریمه کنگو و سمپاشی اماکن دامی و بدن دام ها آغاز شده است.

بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی آن کنه هیالوما است.

CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه یا تماس با خون، ترشحات انسان آلوده یا ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، قرمزی چشمان، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

پاکباز ادامه داد: با استفاده از ۲۵ لیتر سم کار سمپاشی واحدهای دامی و جایگاه های نگهداری دام در روستاهای شهرستان قصرشیرین با حضور گروه های جهادی و با مشارکت جهاد کشاورزی به صورت رایگان توسط دامپزشکی انجام شده است.

وی از برپایی کلاس های آموزشی چهره به چهره در روستاها به منظور ارائه نکات آموزشی و همچنین آموزش های لازم به قصابان، سلاخان، متصدیان رستوران ها و واحدهای عرضه فرآورده های دامی خبر داد.

پاکباز اضافه کرد که دامداران نسبت به سمپاشی بدن دام، جایگاه نگهداری واحدهای دامی و همچنین جدا سازی مراکز نگهداری با محل زندگی افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام اقدام کنند.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین همچنین به مردم توصیه کرد نسبت به خرید گوشت و فرآورده های خام دامی از مکان های غیرمجاز و افراد سودجو در معابر عمومی خودداری کنند زیرا که بیماری های میکروبی و انگلی مشترک میان دام و انسان از طریق دام و فرآورده های دامی آلوده به انسان منتقل می شود.

وی گفت: همچنین از نظارت بر مراکز عرضه طیور و گوشت و فرآورده های گوشتی و خودروهای حمل گوشت و همچنین نظارت بر صادرات آبزیان خبر داد.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه ۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین متعلق به روستاییان و ۲۰۰ هزار راس دام با استقرار عشایر در فصل ییلاق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *