پارسال ۳۰۸ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت در خراسان‌شمالی پرداخت شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی سرمایه در گردش در قالب دامدار کارت به فعالان بخش‌های امور دام، شیلات، آبزیان، طیور و زنبور عسل این استان در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.

مهدی شکاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان از تسهیلات به پنج هزار و ۸۸۶ بهره بردار در بخش دام، آبزیان و طیور پرداخت شد.

وی تصریح کرد: تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای دام و طیور (دامدار کارت) با هدف تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، استمرار تولید، جلوگیری از حذف دام مولد پرداخت می شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: صدور دامدار کارت به عنوان یک تسهیلات ویژه و سرمایه در گردش برای تامین نهاده های مورد نیاز و مواد اولیه (بخش‌های دام و طیور) تولید در نظر گرفته شده است و با سهولت بیشتری در اختیار متقاضیان قرارخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، دامدار کارت از سال گذشته برای کمک به دامداران صادر شد و تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۱۱ درصد پرداخت می شد که پرداخت این تسهیلات توسط این بانک همسو با سیاست های دولت و وزارت جهاد کشاورزی در جهت طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها با صدور دامدار کارت جدید و تا ۲۰۰ میلیون تومان شدت گرفت.

خرید حمایتی افزون بر ۲۷ هزار دام

وی خرید دام مازاد از دامداران را از دیگر طرح های حمایتی از قشر تولید کننده دانست و خاطرنشان کرد: خرید ۲۷ هزار و ۴۲۷ راس دام مازاد دامداران روستاییان و عشایری در راستای جلوگیری از کاهش قیمت دام زنده، حفظ دام مولد و افزایش قیمت دام زنده از دیگر اقدامات دولت در سال گذشته است.

شکاری گفت: این تعداد دام شامل ۲۶ هزار و ۶۵۸ راس بره نر و ۷۶۹ راس گوساله نر است که در خصوص خرید دام نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۲ درصد رشد دارد.

استان خراسان شمالی با مساحت ۲ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۴۰۰ هکتاری دارای ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۵ هکتار منابع طبیعی است که از این سطح یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۴۹ هکتار مراتع است و علاوه بر آن سالانه حدود ۵۲۰ هزار تن نیز علوفه اعم از جو، یونجه و ذرت علوفه ای در استان تولید می شود.

با توجه به ظرفیت منطقه بر تامین علوفه تعداد ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۱۳ راس دام سبک و ۸۳ هزار و ۹۶۷ راس نیز دام سنگین در این استان وجود دارد.

سالانه ۱۷ هزار و ۲۰۵ تن گوشت قرمز در خراسان شمالی تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز استان مازاد آن به کلان شهرها از جمله تهران، مشهد، مازندران، برای مصرف حمل می شود بر همین اساس استان خراسان شمالی در تولید گوشت قرمز و جمعیت دامی جزء استان های برتر کشور است.

دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مرانع آسیب زده است و اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک شود تا دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند و بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی به حرفه دامپروری اشتغال دارند کمبود و گرانی علوفه این قشر را با چالش مواجه کرده است.

۷۵ درصد دام استان به صورت روستایی و سنتی پروار داده می شود و ۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *