افزایش ۸۰ درصدی جوجه‌ریزی ماه‌های تیر و مرداد در لرستان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تیرماه و مردادماه ۸.۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان را داشته باشیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

سیدعماد شاهرخی سوم شهریور ماه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفته دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: ۴۸ طرح کشاورزی لرستان با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با اجرای این طرح‌ها برای ۳۶۶ نفر در لرستان اشتغال‌زایی خواهد شد و ۷۸۳ خانوار از مزایای آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

شاهرخی با اشاره به افتتاح طرح گلخانه‌ای شهرستان دلفان در اولین روز از هفته دولت گفت: طرح‌های حوزه آبیاری تحت فشار، واحدهای گلخانه‌ای از جمله گلخانه هیدروپونیک خرم‌آباد، دو استخر پرورش ماهی، حوزه آبخیزداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر طرح‌هایی است که هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰، ۱۲۳ هزار تن گندم به سیلوهای غله تحویل دادیم گفت: این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ هزار تن و اکنون به ۴۹۳ هزار تن رسیده است که با اضافه کردن گندم بذری این میزان با بیش از ۵۰۰ هزار تن در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

وی به پائین بودن اعتبار ۸۵۵ میلیارد تومانی برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی لرستان اشاره کرد و افزود: پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های استاندار، نماینده ولی فقیه در لرستان و برخی نمایندگان مجلس توانستیم با امضای آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به این اعتبار اضافه کنیم.

شاهرخی ادامه داد: این اعتبار قرار است در حوزه‌های مختلف از جمله ایستگاه‌های پمپاژ، احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری، طرح‌های کوچک تأمین آب، احیا و مرمت قنوات، عملیات انتقال آب با لوله، احداث زیرساخت‌های مجتمع‌های خاویاری، جلوگیری از زوال جنگل‌های بلوط، طرح‌های آبخیزدای و آبرسانی عشایر هزینه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مهمترین رویکرد این سازمان را بالا بردن ضریب دانش فنی در بخش کشاورزی دانست و گفت: با انتقال یافته‌های علمی به مزارع می‌توانیم میزان عملکرد و بهره‌وری را در این بخش افزایش دهیم. 

وی در رابطه با طلب گندمکاران گفت: تاکنون ۲۵۳۸ میلیارد تومان به کشاورزانی که تا ۲۴ تیرماه گندم تولیدی خود را تحویل داده‌اند، پرداخت کرده‌ایم.

شاهرخی به افزایش چهار برابری تولید دانه‌های روغنی در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت داشتیم که امسال به ۸۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به تأمین ۳۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند از شنبه چهارم شهریور به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و کود مورد نیاز خود را با همان قیمت قبلی تهیه کنند.

وی در حوزه باغبانی بیان کرد: با توجه به تنش خشکسالی در استان نیازمند بهره‌وری در آب هستیم که اقدامات خوبی در خصوص طرح های سیستم آبیاری نوین در استان انجام شده است.

شاهرخی ادامه داد: در حوزه آب و خاک در دولت سیزدهم توانستیم از پنج ایستگاه پمپاژی که احداث آن‌ها بیش از ۱۸ سال طول کشیده و یا در سیل سال ۹۵ تخریب شده بودند، سه ایستگاه را افتتاح کنیم و دو ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ابراز امیدواری کرد با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بدست آمده از مولدسازی پنج ایستگاه پمپاژ دیگر در استان احداث شود.

وی توسعه گلخانه‌ها را جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی دانست و افزود: قبل از دولت سیزدهم ۷۸ هکتار گلخانه داشتیم که سال گذشته ۳۵ هکتار اضافه شد و امسال نیز حداقل ۳۵ هکتار دیگر اضافه می‌شود.

شاهرخی به ۴۹ هزار هکتار باغات لرستان نیز اشاره کرد و گفت: از این میزان ۴۲ هکتار بارور و هفت هکتار نابارور است که آن را در دستور کار توسعه خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در رابطه با صنایع تبدیلی و تکمیلی استان گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در لرستان به بهره‌برداری رسیده و ۵۵ واحد در دست اقدام است که با بهره‌برداری آن‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

شاهرخی در حوزه شیلات نیز با اشاره به تولید ۲۶ هزار تن ماهی سردآبی، ۲۲۰۰ تن ماهی گرمابی و ۳۱۰۰ قطعه ماهی زینتی در لرستان گفت: استان بعد از استان‌های ساحلی بیشترین میزان تولید ماهی خاویاری را دارد که امیدواریم با اقدامات انجام شده در آینده نزدیک، قطب تولید ماهی خاویاری در کشور شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به اقدامات انجام شده در حوزه دام و طیور هم اشاره کرد و افزود: با وجود تمام مشکلات امسال در خصوص جوجه‌ریزی، توانستیم در تیرماه و مردادماه ۸.۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان را داشته باشیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در تولید تخم‌مرغ نیز در دولت سیزدهم از ۷۵۰۰ تن تولید به ۱۱ هزار تن رسیدیم که امیدواریم با توجه به نیاز لرستان که ۱۸ هزار تن است به زودی به خودکفایی برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *