واکسیناسیون حدود ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی سیستان و بلوچستان علیه بیماری نیوکاسل

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان از واکسیناسیون بیش از ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی در طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در سطح استان خبر داد.

دکتر مسعود اصغری در گفت وگو با ایسنا، افزود: بروز و انتشار بیماری در بین طیور بومی و صنعتی سبب بروز خسارات گسترده اقتصادی برای مرغداران خواهد شد.

دکتر اصغری افزود: بروز بیماری در مزارع پرورشی هزینه های تولید را برای مرغداران افزایش می‌دهد و باعث کاهش تمایل مرغداران برای افزایش تعداد دوره‌های پرورشی در سال و غیرفعال شدن مرغداری شود و به دنبال آن می‌تواند صنعت پرورش طیور را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو برای پیشگیری از خسارت و تضمین سلامت، مراقبت و پایش مستمر بیماری ها بسیار ضروری می‌باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیرگذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه‌بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری‌های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، از طریق پیشگیری از بروز بیماری در طیور روستایی نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

وی بیان کرد: این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حفظ سرمایه طیور بومی روستایی، حفظ ذخایر ژنتیکی است که استفاده از واکسن آن به صورت آشامیدنی در دسترس طیور روستائیان قرار می‌گیرد.

دکتر اصغری گفت: با اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در ۱۰ ماه اخیر قریب به ۹۰۰ هزار دز واکسن مقاوم به حرارت در راستای ایمن سازی طیور بومی در استان سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سلامت تولید و مترتب آن تحقق امنیت غذایی از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی در صنعت پرورش طیور است از هم‌استانی‌ها درخواست کرد که همکاری لازم با اکیپ‌های واکسیناسیون داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *