گلستان از مناطق مستعد شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه همه‌ساله با سرد شدن تدریجی هوا شاهد مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان هستیم، هشدار داد: پرندگان مهاجر، استان گلستان را در خطر شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق‌حاد پرندگان قرار داده‌اند.

علی کاووسی صبح روز جمعه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موقعیت استراتژیک استان در صنعت تولید طیور سبب شده تا جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در این اداره‌کل تشکیل شود، اظهار کرد: این بیماری می‌تواند صنعت پرورش طیور و تولید گوشت مرغ را با خطر جدی مواجه کند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان با تأکید بر اینکه تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها از مناطق حساس و مستعد شیوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان هستند، خاطرنشان کرد: همه ساله با سرد شدن تدریجی هوا شاهد مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها هستیم و این موضوع استان را در خطر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان قرار داده است.

وی بر همکاری همه جانبه واحدهای تولیدی طیور با دامپزشکی استان تأکید کرد و ادامه داد: ضوابط فنی بهداشتی دامپزشکی باید به شکل کامل در این حوزه رعایت شود تا شاهد بروز چالش در این حوزه نباشیم.

کاووسی با اشاره به نقش ارزنده مدیران واحدهای مرغ مادر در عرصه تولید گفت: حساسیت موضوع و مخاطرات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همکاری همه جانبه واحدهای تولیدی با دامپزشکی و رعایت کامل ضوابط فنی بهداشتی را می‌طلبد تا بتوانیم ماه‌های سرد را بدون دغدغه پشت سر بگذاریم.

وی هرگونه سهل‌انگاری و عادی‌انگاری موضوع را عامل شیوع این بیماری در استان دانست و تصریح کرد: پس از شیوع بیماری عملیات کنترل بسیار سخت می‌شود و قطعاً تهدیدی جدی بر صنعت طیور استان و در نهایت امنیت غذایی خواهد بود.

این مقام مسئول پهنه آبی دریای خزر، خلیج گرگان و تالاب‌های متعدد بین‌المللی و ملی استان را وسیع دانست و توضیح داد: این مناطق همه ساله پذیرای صدهاهزار قطعه پرنده مهاجر آبزی و آزاد پرواز از کریدورهای متعدد و کشورهای مختلف به استان جهت استقرار و یا گذر هستند.

وی رعایت سخت‌گیرانه و هدفمند موارد بیوسکیوریتی در فارم، انجام عملیات واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق‌حاد در گله بر اساس الزامات دامپزشکی، مدیریت صحیح فارم، اطلاع‌رسانی دقیق روزانه از وضعیت فارم توسط مسئولین فنی بهداشتی و سایر موارد را از راهکارهای پیشگیرانه عنوان و اضافه کرد: کارشناسان دامپزشکی از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از هزار و ۴۰۰ مورد بازدید از زیستگاه‌های متعدد این پرندگان آبزی داشته‌اند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان از ساماندهی ۱۵ تیم واکنش سریع در استان خبر داد و افزود: کلیه تجهیزات مورد نیاز این تیم‌ها مهیا شده و در صورت گزارش هرگونه تلفات غیرمتعارف از سوی واحدهای پرورش صنعتی و طیور بومی اقدامات کنترلی در حداقل‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *