واردات ۹ میلیون تن ذرت مانع از توجه به تولید داخلی شده است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت در خوزستان با بیان اینکه ۸۵ درصد ذرت مصرفی کشور از طریق واردات تامین شود، گفت: واردات گسترده ۹ تا ۱۱ میلیون تن ذرت به کشور در طول سال مانع از توجه به توسعه کشت ذرت داخلی به عنوان یکی از محصولات راهبردی شده است.

به گزارش ایرنا، محمد قاسمی نژاد روز دوشنبه در همایش استانی انتقال دانش فنی و علمی کشت ذرت در سالن نشست‌های مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد با بیان اینکه بخش عده ای از ذرت مورد نیاز کشو از طریق واردات تامین می شود، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر توسعه کشت ذرت مورد بی مهری سیاست گذاران بخش کشاورزی کشور واقع شده است.

وی با اشاره به هدف گذاری افزایش سطح زیرکشت ذرت در خوزستان به ۱۵۰ هزار هکتار ذرت در افق ۱۴۰۴ ادامه داد: تناسب نداشتن قیمت تمام شده و قیمت بازار،‌ واردات سنگین ذرت در زمان برداشت این محصول و همچنین خشکسالی‌های مستمر موجب شده تا میزان تولید ذرت در کشور از جمله خوزستان نه تنها افزایش نیافته بلکه نسبت به گذشته نیز کاهش یافته است.

قاسمی گفت: اگر چه خودکفایی کامل کشور در تولید ذرت ممکن نیست ولی می توان سهم مصرف ذرت از تولید داخلی را از ۱۵ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش داد که برای تحقق این مهم تمام ظرفیت‌های لازم موجود است.

۱۴ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است

مدیر شرکت توسعه شرکت ذرت خوزستان تولید و امنیت غذایی را در گرو استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در مزارع دانست و اظهارکرد: کشاورزی به عنوان مهمترین و قدیمی ترین فعالیت تولیدی، مهمترین بخش اقتصادی در دنیا از گذشته تاکنون بوده است.

وی افزود: کشاورزی یکی از محوری ترین بخش‌های اقتصادی تمام کشورهای دنیا است و این موجب شده تا توسعه اقتصادی کشورها در گرو توسعه بخش کشاورزی آنها باشد.

قاسمی با بیان اینکه ذرت علاوه بر تامین امنیت غذایی، تامین کننده مواد اولیه سایر بخش‌های صنعتی است، گفت: هم اکنون ۴.۳ میلیون بهره بردار بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که ۱۴ درصد از تولید ناخالص ملی معادل ۴۴ میلیارد دلار به این بخش اختصاص دارد.

سرمایه گذاری در کشاورزی مورد غفلت واقع شده است

مدیر شرکت توسعه شرکت ذرت خوزستان بیان کرد: کشاورزی ۲۳ درصد اشتغال پایدار، ۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز و ۹۰ درصد مواد اولیه سایر صنایع وابسته را دارد.

وی با بیان اینکه پایداری محیط زیست و تاب آوری اقتصادی کشور به بخش کشاورزی وابسته است، افزود: با وجود همه مزیت‌های بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، متاسفانه سهم آن در سرمایه گذاری کشور در چند دهه گذشته تنها حدود چهار تا پنج درصد بوده که جفا به کل کشور است.

قاسمی نژاد با تاکید بر لزوم تغییر نگاه وزارت جهاد کشاوری و سیاستگذاران بخش کشاورزی کشور گفت: تخصیص اعتبار خاص به کشاورزی و همچنین اصلاح فرآیندها و سیاست گذاری‌ها می توان تحول در بخش کشاورزی کشور را رقم زد.

ذرت محصولی راهبردی و دومین غله پر استفاده دنیا است

مدیر شرکت توسعه شرکت ذرت خوزستان با بیان اینکه ذرت یکی از محصولات راهبردی و کلیدی است که سهم عمده ای در امنیت غذایی کشور دارد، گفت: ذرت بعد از گندم دومین غله پراستفاده در دنیا است که هم اکنون ۱۹۴ میلیون هکتار در ۱۷۰ کشور جهان به کشت ذرت اختصاص یافته است.

وی با اشاره به الگوی مصرف ذرت در بخش‌های مختلف افزود: هم اکنون ۶۱ درصد ذرت مصرف کشور در قالب خوراک دام و طیور، ۱۷ درصد غذای انسان و ‌۲۲ درصد در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

قاسمی نژاد ذرت را گیاهی صنعتی دانست و اظهارکرد: صنایع پیشرفته به سمت تولید اتانول زیستی از ذرت در حال حرکت است به گونه ای که هم اکنون ۲۵ درصد سوخت خودرو توسط اتانول زیستی استفاده می شود.

مدیر شرکت توسعه ذرت خوزستان با بیان اینکه ذرت جزو محصولاتی است که تمام اجزای آن مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: خوراک دام، ‌دم نوش دارویی، اتانول زیستی، یخ خشک و نوشابه‌های گازدار بخشی از کاربرد وسیع اجزای مختلف ذرت در صنایع است.

وی آب را مهمترین عامل محدودیت تولید ذرت دانست و افزود: ذرت به عنوان یکی از محصولات پر آب بر معروف است حال آنکه با استفاده از روش‌های نوین آبیاری مانند آبیاری زیر فشار و میکرو می توان بهره وری آب در کشت ذرت را افزایش داد.

همزمانی برداشت با واردات گسترده ذرت همه ساله موجب زیان کشاورزان شده است

قاسمی نژاد اظهارکرد: اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی، تعیین مجری مسوول ذرت در جهاد کشاورزی،‌ مدیریت واردات، توسعه کشت قراردادی ذرت،‌ افزایش بهره وری آب، معرفی ارقام جدید، توسعه تحقیقات، تولید ارقام مقاوم به تنش‌های کم آبی و شوری از جمله راهکارها برای توسعه کشت ذرت در کشور و خوزستان است.

وی با بیان اینکه سالیانه ۹ تا ۱۱ میلیون تن ذرت به کشور وارد می شود، افزود: همزمانی برداشت ذرت در مزارع خوزستان با واردات حجم بالای ذرت به کشور موجب شده تا ذرت کاران همه ساله با زیان مواجه شوند و این خود در کاهش اقبال کشاورزان به ذرت نقش تعیین کننده دارد.

مدیر شرکت توسعه ذرت خوزستان گفت: به حداقل رساندن قیمت نشای ذرت، ‌ساخت و به کارگیری ماشین آلات مخصوص کاشت، داشت و برداشت ذرت، ‌تغییر آرایش کشت و همچنین سرعت بخشی به انتقال دانش از مراکز تحقیقاتی به مزراع از جمله راهکارهای افزایش بهره وری ذرت است.

آبیاری نامنظم و تنش خشکی از عوامل اصلی کاهش بهره وری ذرت است

محقق اصلاح نباتات و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد نیز در این همایش علمی گفت: سطح زیرکشت ذرت در خوزستان از ۱۰۰هزار تن به ۶۰ تا ۷۰ هزار تن فعلی کاهش یافته است که بهبود بهره وری ذرت اهمیت فراوان دارد.

عزیز آفرینش ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده برای افزایش بهره وری مزارع ذرت، تناوب زراعی با محصولات غیرمیزبان مانند چغندرقند و کلزا توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت متوالی ذرت گندم باعث خستگی و ضعیف شدن زمین می شود، افزود: تنش آبی و خشکی یکی از عوامل ضعف مزرعه است که در سرایت بیشتر بیماری‌ها و آفات تاثیر فراوان دارد.

محقق اصلاح نباتات مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد بیان کرد: آبیاری نامنظم، مصرف بیش از حد کود ازته و تراکم زیاد مزرعه از عوامل ضعف در تولید ذرت در مزارع است.

کود مناسب به اندازه و در زمان مناسب راهکار بهبود عملکرد محصولات است

کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این همایش علمی،‌ سرانه مصرف نان در کشور را ۱۵۱ کیلوگرم و یکی از بالاترین نرخ‌ها در دنیا اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ میلیون هکتار از اراضی دنیا به کشت گندم اختصاص دارد.

سیدمحمدحسین طبیب تاکید کرد: کود بیش از حد در افزایش بهره وری محصولات کشاورزی نه تنها موثر نیست بلکه موجب آسیب پذیری آن نیز می شود برعکس کود مناسب به اندازه مناسب و در زمان مناسب راهکاری موثر برای بهبود عملکرد محصولات است.

وی افزود: خاک‌های مختلف نیازهای تغذیه متفاوتی دارند به همین دلیل نمی توان الگوی یک مزرعه را در سایر مزارع اجرا کرد.

طبیب، با بیان اینکه تغذیه مناسب گیاه در افزایش ۵۵ درصدی عملکرد محصول موثر است، گفت: کودهای شیمیایی، ‌آلی و زیستی سه نوع کود کشاورزی است که رسیدن به بالاترین عملکرد در گرو استفاده ترکیبی درست از هر سه نوع این کودها است.

وی افزود: روند جذب عناصر غذایی نیتروژن، ‌فسفر و پتاسیم طی مراحل رشد و نمو محصول از جمله گندم و ذرت متفاوت است و یکی از اشتباهات کشاورزان استفاده نامناسب از کودها در زمان نامناسب است.

کشت ذرت بهاره باید جایگزین ذرت پاییزه شود

محقق آبیاری و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول نیز در این همایش علمی با اشاره به روند تغییر سطح زیرکشت و عملکرد ذرت دانه‌ای و علوفه ای در خوزستان گفت: سطح زیر کشت ذرت دانه ای خوزستان از ۱۰۶ هزار تن در سال ۱۳۹۰ به ۵۱ هزار هکتار در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

محمد خرمیان افزود: سطح زیرکشت ذرت علوفه ای خوزستان از چهار هزار تن در سال ۱۳۹۰ به ۵۵ هزار تن در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وی میانگین عملکرد ذرت دانه ای را ۶.۷ تن در هکتار و ذرت علوفه ای را ۵۲ تن در هکتار اعلام کرد و ادامه داد: آب، اصلی ترین چالش تولید ذرت در ایران است که با توجه به خشکسالی و تغییر اقلیم، سازگاری با کم آبی باید مورد توجه همه کشاورزان باشد.

این محقق با بیان اینکه منابع آبی تجدیدپذیر داخلی و خارجی کشور در یک سال آبی ۱۲۶ میلیارد مترمکعب است، اظهار کرد: اجرای الگوی کشت بهینه و استفاده از روش‌های نوین آبیاری ضمن تضمین امنیت غذایی و حفاظت از منابع پایه در افزایش بهره وری تولید کشاورزی نیز موثر است.

وی افزود: سطح پیشنهادی ذرت دانه ای ۲۵ هزار تن و ذرت علوفه ای ۳۰ هزار تن در سال زارعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بود که این رقم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ۷۲ هزار تن ذرت دانه ای و ۳۰ هزار تن ذرت علوفه ای پیش بینی شده است.

خرمیان گفت: عملکرد پیشنهادی ذرت دانه ای ۷.۵ تن در هکتار و ذرت علوفه ای ۵۲ تن در هکتار برای سال زارعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پشنهاد شد و این رقم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برای ذرت دانه ای هشت تن و ذرت علوفه ای ۶۰ تن در هکتار پیش بینی شده است.

وی افزود: بر اساس سند ملی الگوی کشت به عنوان سند بالادستی بخش کشاورزی، میانگین عملکرد ‌ذرت دانه ای در کشور باید از ۷.۵ تن به ۹ تن در هکتار تا افق ۱۴۰۴ افزایش یابد.

محقق آبیاری مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد با بیان اینکه ۸۵ درصد آب مصرفی خوزستان در بخش کشاورزی است، گفت: ارتقای مدیریت زراعی، کنترل آفات و بیماری‌ها، ‌کشت نشایی و ‌کشاورزی حفاظتی از جمله راهکارها برای افزایش بهره وری آب در کشت ذرت است.

وی افزود: مدیریت برنامه ریزی آبیاری، استفاده از ماله‌های لیزری قبل از کشت،‌ ‌ کشت کف جویچه (کف کاری) و توسعه ذرت بهاره از دیگر راهکارها برای افزایش بهره وری در کشت ذرت است.

خرمیان با تاکید بر اینکه ذرت بهاره باید جایگزین ذرت پاییزه شود، گفت: میران مصرف آب ذرت بهاره کمتر از پاییزه است چرا که بخش زیادی از نیاز آبی ذرت بهاره توسط بارش باران و رطوبت ناشی از باران تامین می شود.

به گزارش ایرنا،‌ این همایش یک روزه با هدف انتقال دانش فنی اصول به زراعی، مدیریت آبیاری، عوامل زیان رسان، تغذیه متعادل ذرت و معرفی ارقام برتر با حضور کارشناسان و کشاورزان پیشرو خوزستان برگزار و راهکارهای علمی و فنی برای ارتقای بهره وری ذرت در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت و همچنین تناوب کشت و راه‌های ارتقای بهره وری آب مطرح شد.

شهرستان دزفول با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن ذرت علوفه‌ای سیلاژ شده و حدود ۷۰ هزار تن ذرت دانه‌ای سهم مهمی در تامین علوفه و ذرت دانه‌ای کشور دارد.

سالانه حدود ۲ونیم میلیون تن انواع محصول زراعی و باغی در دزفول تولید و وارد بازار داخلی و خارجی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *