موردی از بیماری “تب کریمه کنگو” در لرستان گزارش نشده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو امسال تاکنون در این استان گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دامپزشکی لرستان ” مصطفی زبردست” روز چهارشنبه بیان کرد: بر اساس آخرین گزارشات دانشگاه علوم پزشکی، امسال تاکنون برای چهارمین سال پیاپی هیچ موردی از ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و دام در استان مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جزو خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است، طی هماهنگی صورت گرفته با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و انجام اقدامات بهداشتی و آموزشی برای چهارمین سال پیاپی استان از این بیماری عاری است.

وی افزود: این بیماری در دام‌ها هیچگونه علائم بالینی خاصی ندارد و افراد در معرض خطر شامل دامپزشکان، سلاخان، قصابان، دامداران و چوبداران هستند که رعایت مسائل بهداشتی از قبیل استفاده از لباس کار، چکمه و دستکش هنگام تماس با دام، سمپاشی بدن و جایگاه دام، پیش سرد گذاری و جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام نقش بسزایی در پیشگیری از شیوع این بیماری خواهد داشت.

مدیر کل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: از ابتدای فصل گرم سال با توجه به زاد ولد حشرات و به خصوص کنه ها خطر بروز بیماری های گرمسیری با منشا دامی گسترش پیدا می کند که با اقدامات شبانه روزی دامپزشکی استان در سال‌جاری موردی از بیماری در استان مشاهده نشده است.

زبردست از مردم تقاضا کرد نسبت به رعایت الزامات بهداشتی مد نظر دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی استان جهت جلوگیری از شیوع بیماری اقدام نمایند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه، از طریق تماس با حیوان آلوده، هنگام ذبح حیوان و تماس با لاشه آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

با توجه به اینکه در بیشتر کشورها بخصوص کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، قزاقستان، ازبکستان و عربستان سعودی ویروس این بیماری وجود دارد و از طرف دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به ایران صورت می گیرد بنابراین همیشه خطر انتقال و بروز این بیماری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *