مرغداران و چالش بزرگ تامین نهاده ها

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از این استان به عنوان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور نام برد و گفت: مرغداری‌های این استان به طور متوسط ماهانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی دارند.

محمدرضا قاسمی یکم شهریور به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران خبرگذاری موثر استان از تامین نهاده ها به عنوان اساسی ترین مشکل و دغدغه فعلی مرغداران نام برد و اظهار کرد: مهمترین نگرانی فعلی مرغداران تامین نهاده‌ها و از جمله کنجد و سویا است.
وی با بیان اینکه مرغداران در زمینه تولید نهاده‌ها با مشکل جدی مواجه‌اند از مسوولان ذی‌ربط در سطح ملی خواست با توجه به اهمیت تامین مرغ و امنیت غذایی جامعه برای رفع این چالش تمهید اساسی بیندیشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اذعان به اینکه استان سمنان در بحث تامین مرغ هیچ مشکلی ندارد ادامه داد: استان سمنان با توجه به مازاد تولید مرغ در استان هیچگاه در تامین این کالای اساسی مشکل جدی نداشته است.

وی ادامه داد: استان سمنان در ایام پرمصرف سال نیز حداقل ۶۵ تا ۷۰ درصد مازاد تولید دارد و این مازاد تولید عمدتا در بازارهای پایتخت عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در ارتباط با کاهش تولید ناشی از کمبود نهاده‌ها خاطرنشان کرد: میانگین جوجه ریزی ماهانه مرغداری ها در استان سمنان۲.۲ تا  ۲.۳ میلیون قطعه است و این در حالی است که جوجه ریزی استان در مردادماه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه و در تیرماه نیز بیشتر از این رقم بوده است. لذا در ماه های آتی نیز مشکلی از بابت تامین مرغ نداریم. اگرچه مرغداران در حوزه تامین نهاده ها دغدغه جدی دارند و انتظار می رود که این مشکل مرتفع شود.

قاسمی با بیان اینکه در اوج تقاضا نیز تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد مرغ تولیدی مرغداران استان در بازارهای استان سمنان عرضه و مصرف می شود اضافه کرد: با توجه به تاثیر مستقیم تامین نهاده ها در روند تولید، باید با تامین نهاده، نگرانی های مرغداران را رفع و مسوولان کشور این مهم را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

بهره‌برداری از ۱۵۰ پروژه بخش کشاورزی در هفته دولت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از برنامه‌ریزی برای افتتاح و بهره‌برداری از ۱۵۰ پروژه بخش کشاورزی در هفته دولت امسال خبر داد و اظهار کرد: این پروژه‌ها در شهرستان‌های هشتگانه استان و دو بخش عمرانی و اقتصادی به بهره برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: ۱۳۴ پروژه از ۱۵۰ پروژه آماده افتتاح جهادکشاورزی در بخش عمرانی و ۱۶ پروژه نیز در بخش اقتصادی هستند.
 قاسمی از صرف یک هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای آماده سازی این پروژه‌ها خبر داد و با اشاره به اشتغالزایی پروژه‌های اقتصادی گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌های عمرانی و اقتصادی بخش کشاورزی زمینه اشتغال برای ۹۵ نفر ایجاد می‌شود. همچنین با بهره برداری از این پروژه‌ها زمینه تثبیت اشتغال برای ۱۲۳ نفر در استان فراهم می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف آب‌وخاک، تولیدات دامی، تولیدات گیاهی و عشایری و منابع طبیعی آماده بهره‌برداری شدند، تصریح کرد: در بخش پروژه‌های عمرانی با توجه به اهمیت موضوع آب و اولویتی که این مهم در بخش کشاورزی استان دارد تمرکز عمده این طرح‌ها بر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، لایروبی، مرمت و بهسازی قنوات، احداث کانال‌های آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله و همچنین تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برخی دیگر از پروژه‌ها در حوزه آبخیزداری تعریف شده خاطرنشان کرد: مرمت و لایروبی پروژه‌های آبخیزداری و به‌ویژه احداث سازه‌های سنگ و ملاتی و بند خاکی از جمله این پروژه‌ها است که باهدف مهار سیلاب و کاهش و جلوگیری از فرسایش آبی آماده افتتاح شدند.

قاسمی با اشاره به بهره مندی جامعه عشایری استان از برخی از پروژه های هفته دولت گفت: در حوزه عشایری نیز بهسازی چشمه‌ها و احداث آبنما و ایجاد و مرمت ایل‌روها و راه‌های دسترسی عشایری از جمله پروژه‌های آماده بهره‌برداری در استان هستند.

رئیس جهادکشاورزی استان با اشاره به پروژه های اقتصادی آماده افتتاح در جهادکشاورزی استان گفت: عمده پروژه‌های اقتصادی آماده افتتاح امسال در حوزه دام و طیور هستند.

وی اضافه کرد: پروژه‌های پرورش گاو شیری، گوساله پرواری، دام داشتی و واحد پرورش مرغ گوشتی و شترمرغ و…از جمله پروژه های آماده افتتاح در بخش دام و طیور هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به توسعه باغ های شیب‌دار طی سال های اخیر و تخصیص اعتبارات ویژه به این بخش پرداخت و اظهار کرد: در حوزه تولیدات گیاهی نیز توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و اصلاح باغات از پروژه‌های اولویت‌دار این بخش بوده که افتتاح می‌شوند.

وی یادآوری کرد: همچنین در هفته دولت چند صنایع تبدیلی و واحد خوراک دام و طیور استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مطالبات باقیمانده گندمکاران بزودی پرداخت می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: میزان خرید تضمینی گندم در استان از مرز ۷۵ هزار و ۸۰۰تن نیز عبور کرده است.

قاسمی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان پول گندم های خریداری شده تاکنون ۷۴۸ میلیارد تومان به گندمکاران استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد مطالبات گندمکاران استان پرداخت شده افزود: البته تغییر قیمت گندم و افزایش قیمت آن با هدف کمک به تولید ، در میزان درصد پرداخت مطالبات کشاورزان استان موثر بوده است.
وی از تلاش مسوولان برای تسریع در پرداخت مطالبه گندمکاران خبر داد و افزود: دولت بخش مهمی از اعتبارات این بخش را تامین کرده و احتمالا طی روزهای آتی بخش عمده مطالبات گندمکاران پرداخت می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت گندم در کشور اظهار کرد: خوشبختانه با سیاستگذاری مناسب دولت امسال شاهد افزایش قابل توجه خرید تضمینی گندم در کشور بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *