بیش از سه هزار مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های دامی در زنجان انجام شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در اجرای طرح تشدید نظارتهای بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، تعداد سه هزار و ۱۲۲ مورد بازرسی از واحدهای تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی تا پایان ۱۵ فروردین ماه جاری در این استان انجام شد.

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تشدید نظارت های بهداشتی نوروزی و ماه مبارک رمضان در کشتارگاه های دام و طیور، واحدهای تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی از ۱۳ اسفند سال گذشته آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی یاد شده ۲ هزار و ۵۱۴ کیلوگرم فرآورده خام دامی نیز از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه ضبط و به دلیل غیرقابل مصرف بودن از چرخه مصرف خارج شد اضافه کرد: بر این اساس متخلفین طبق ضوابط به مراجع قضائی یا تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به نظارت بر کشتار طیور در کشتارگاه های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: در این مدت بر ذبح یک میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۷۴ قطعه طیور از نظر بهداشتی و شرعی نظارت شده است.

به گفته حاج کاظمی، همچنین بر نحوه ذبح ۲ هزار و ۷۰۱ راس گوسفند و بز، یک هزار و ۶۸۷ راس گاو و گوساله نظارت بهداشتی و شرعی شده است.

وی اظهار کرد: چهار هزار و ۵۸۳ کیلوگرم گوشت خام دامی از دام های کشتار شده و ۱۷۹ هزار و ۶۳۷ کیلوگرم نیز گوشت طیور به دلیل داشتن مشکلات بهداشتی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: مصرف کنندگان مواد خام دامی در این استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کشتار غیرمجاز، عرضه تاریخ مصرف گذشته و غیربهداشتی، موارد را جهت بررسی با سامانه ۱۵۱۲ به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

حاج کاظمی، رعایت نکردن موازین بهداشتی در نگهداری، عرضه فرآورده های تاریخ مصرف گذشته و فاسد خام دامی گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ را از جمله موارد تخف در این حوزه ذکر کرد.

وی اضافه کرد: در برخی موارد متصدیان عرضه گوشت مرغ، اقدام به قطعه بندی و بسته بندی غیرمجاز می کنند که این نیز تخلف بهداشتی است چرا که قطعه بندی هایی با این روش، بدون شناسنامه است و بدون نظارت دامپزشکی انجام می شود که در صورت مشاهده توسط بازرسان دامپزشکی موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: در نوروز امسال روزانه حداقل ۱۷ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۳۴ نفر بازرس بهداشتی در هشت شهرستان استان فعالیت کردند.

مراکز توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، رستوران ها، هتل ها، چلوکبابی ها و سایر اماکنی که از فرآورده های خام دامی برای طبخ غذا استفاده می کنند، خودروهای ویژه حمل فرآورده های خام دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه های نگهداری، کارگاه های فرآوری و بسته بندی فرآورده های خام دامی در این طرح تحت پوشش برنامه کنترل و نظارت بهداشتی قرار داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *