عرضه فرآورده‌های دامی با نظارت دامپزشکی در مازندران انجام می‌شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۶۴۹ واحد تولیدی و صنفی متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند، گفت: این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که عرضه فرآورده های دامی در استان تحت نظارت دامپزشکی صورت می گیرد.

حمزه آقا پور کاظمی روز شنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: اداره کل دامپزشکی با اجرای طرح نظارتی بر توزیع، نگهداری و عرضه فراورده های خام و محموله های فاقد شرایط در ایام و مناسبت های مختلف این اطمینان خاطر را ایجاد می کند که عرضه فرآورده های خام تحت نظارت دامپزشکی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی مازندران در راستای شرح وظایفی که سازمان دامپزشکی ابلاغ می شود در حوزه نظارت بر فرآورده های خام دامی، مباحث پرورش و تولید، همچنین مباحث صادرات و واردات، عرضه و توزیع، ارائه دارو و واکسن نظارت و پیگیری های لازم را انجام می دهد.

وی درباره صدور مجوز ها در حوزه اماکن دامی و صنایع وابسته نیز بیان کرد: اداره کل دامپزشکی در حوزه صادرات و واردات با توجه به سه بندر اصلی در استان مازندران امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار نظارت و فرایند واردات از ابتدای استقرار دولت آیت الله رییسی، نسبت به دو سال پایانی دولت قبل حدود ۲۶.۴ دهم درصد افزایش داشته است.

آقاپور این را هم گفت که در حوزه رصد و نظارت بهداشتی قرنطینه ای بر فرایند صادرات از ابتدای دولت سیزدهم ما حدود ۳۳.۶ دهم درصد رشد داشتیم و در حوزه نظارت بر فرایند نگهداری، توزیع و عرضه انواع فرآورده های خام دامی، بهداشتی و حمل و نقل در صنعت پرورش و طیور با صدور گواهی حمل بهداشتی قرنطینه در مقایسه با ۲ سال آخر دولت قبل حدود ۱۳۳.۸ دهم درصد رشد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا با توجه به فرایند نظارتی که در حوزه فرآورده ها و مباحث واردات و صادرات دارد اتفاق می افتد و حدود هفت هزار و ۶۲۵ تن از نهاده های دامی که فاقد شرایط عرضه در کارخانجات خوراک دام و طیور بود، از چرخه مستقیم و مصرف دام و طیور حذف شد که به تبع آن با این تشدید نظارتی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ رخ داد از مجموع این موارد ضبطی حدود سه هزار و ۵۰۰ تن آن از ابتدای سال ۱۴۰۲ رقم خورد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران همچنین اظهار داشت: در حوزه واکسیناسیون که یکی از شرح و وظایف اصلی دامپزشکی در راستای کنترل و نظارت و پیگیری بیماری هایی که به صورت مشترک بین انسان و دام اتفاق می افتد و همچنین بیماری هایی که می تواند به صنعت طیور خسارت زیادی وارد کند اداره کل دامپزشکی استان در همین راستا با رشد۶۰.۴ دهم درصد در میزان واکسیناسیون دامی در مناطق بالادست و مناطق محروم و های ریسک با اجرای طرح های توسعه، طرح واکسیناسیون رایگان دامی و اجرای اردوهای جهادی و واکسیناسیون به صورت انعقاد قرار داد با بخش خصوصی اقدام کرده که با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون در مناطق بیماری ها به شکل مدیریتی کنترل شده است.

وی این را هم گفت که در اجرای طرح های ملی واکسیناسیون تب برفکی و PPR پوشش ۱۰۰ درصدی در منطقه روبرو بودیم که با میزان ۴۱/۲ دهم درصد توانستیم کاهش بیماری ها را به صورت مدیریتی و پیشگیرانه در استان مازندران کنترل کنیم.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران در حوزه بیماری های خاص مثل تب برفکی و کریمه کنگو گفته که تاکنون گزارشی مبنی بر وقوع بیماری در استان نداشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *