طرح واکسیناسیون جمعیت دامی در زنجان آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طرح واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری‌های دام و طیور در استان آغاز شد.

محمدباقر حاج کاظمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در راستای ایمن‌سازی جمعیت دامی استان انجام می شود.
وی با بیان اینکه اجرای واکسیناسیون جمعیت دامی استان در قالب اردوهای جهادی و با حضور اکیپ‌های دامپزشکان و کارشناسان اجرا می‌شود، اضافه کرد: مهمترین و اصلی ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به برخی از علائم بیماری‌های دام و طیور اشاره کرد و گفت: علائم بیماری در دام شامل تب بالا، بی‌اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی است و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد که واکسیانسیون، دام‌ها را از این بیماری‌ها حفظ می‌کند.
وی تصریح کرد: سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان ها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دام های مبتلا (عفونت‌های ثانویه) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلا در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار سبب شده که این بیماری جزو مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب شود.
حاج کاظمی با بیان اینکه مهمترین بیماری تهدید کننده دام در فصل تابستان تب برفکی و تب مالت است، اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان، واکسیناسیون دام‌ها علیه این دو بیماری در اولویت قرار دارد.
حاج کاظمی به سایر خدمات این سازمان در هفته دولت اشاره کرد و گفت: ویزیت دام‌های بیمار، ارائه برنامه‌های آموزشی در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با هدف ارتقای سطح آگاهی دامداران و ارائه‌ مشاوره به روستائیان در راستای فعالیت‌های دامپروری یا پرورش طیور از دیگر اقدامات دامپزشکی استان زنجان در هفته دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *