دامپزشکی سنندج؛ حذف ۶ تن فرآورده خام دامی فاسد تا واکسیناسیون ۱۵۷ هزار راس دام سبک

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی، حفظ سرمایه‌های دامی، جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و تامین فرآورده‌های خام دامی سالم است؛ اموری که دامپزشکی شهرستان سنندج نیز طی یکسال و نیم اخیر به آن اهتمام داشته و مصداق آن حذف بیش از ۶ تن فرآورده فاسد در مراکز عرضه است.

به گزارش ایرنا، حفظ و حراست سرمایه های دامی و پیشگیری از بیماری‌ های مشترک بین انسان و دام، جلوگیری از شیوع بیماری های دامی، تامین سلامت فرآورده های خام دامی، رصد و پایش دارو و واکسن و مواد بیولوژیک دامی، از جمله وظایف دامپزشکی است.

شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج هم در راستای دستورالعمل های ابلاغی در سال ۱۴۰۱ و پنج ماهه ابتدایی امسال، اقداماتی انجام داده که جزییات آن را ” علی محمدزاده” رییس این شبکه توضیح می‌دهد.

ایرنا: آقای محمدزاده ابتدا راجع به جمعیت دامی شهرستان سنندج توضیح دهید.

محمدزاده: شهرستان سنندج دارای ۸۲ هزار راس دام سبک و هفت هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین است. تعداد واحد های مرغداری ۱۶۵ مورد با ظرفیت تولید سه میلیون و یک هزار و ۴۰۰ قطعه، پنج واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۱۳۰ هزار و ۷۵۰ قطعه و ۲ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت ۱۱۰ هزار قطعه است.

یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت ۲ میلیون قطعه، یک واحد ورورش بلدرچین با ظرفیت ۳۲ هزار و ۲۵ قطعه در سنندج وجود دارد و همچنین این شهرستان دارای سه کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان، یک کشتارگاه دام با ظرفیت کشتار ۳۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین، یک کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتار سه هزار قطعه در ساعت و یک واحد کارخانه شیر با ظرفیت تولید و دریافت ۱۵۰ تن شیر است.

یک میدان دام، یک مرکز جمع آوری شیر، یک واحد سردخانه و ۲ مرکز تکثیر ماهیان سرد آبی با ظرفیت هشت میلیون تخم چشم زده در سال، ۲۲ مرکز پرورش ماهیان سرد آبی با ظرفیت ۶۴۰ هزار ماهی سرد آبی، یک مرکز پرورش ماهیان گرم آبی با ظرفیت ۱۰۰ هزار بچه ماهی و یک مرکز پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت ۳۷۵ هزار بچه ماهی، در شهرستان سنندج وجود دارد.

ایرنا: چند داروخانه، شرکت پخش دارو، مرکز مایه‌کوبی و …در شهرستان سنندج فعالیت دارد؟

محمدزاده: تعداد اعضای فعال (دامپزشک، کارشناس، کاردان) در بخش خصوصی مراکز موضوع ماده ۲ قانون افزایش بهره وری و فعال به عنوان مسئول فنی بهداشتی در واحد های تولیدی تحت نظارت دامپزشکی ۹۰ نفر است.

۱۳ داروخانه دامپزشکی، پنج شرکت پخش استانی دارو و واکسن، چهار مرکز مایه کوبی، ۲۳ کلینیک دامپزشکی و یک آزمایشگاه و مرکز پلاک کوبی در شهرستان فعالیت می کند.

ایرنا: در زمینه واکسیناسیون بیماری‌های مختلف دامی چه اقداماتی طی امسال و سال گذشته انجام شده است؟

محمدزاده: در سال ۱۴۰۱ در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سه هزار و ۳۸۲ مورد مراجعه به ۲۳۷ واحد اپیدمیولوژیک شهرستان برای واکسیناسیون دام انجام و مبلغ چهار میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۹۶۸ هزار ریال طی طرح خرید خدمت با مراکز مایه کوبی قرارداد منعقد شد.

در حوزه بیماری های مشترک بین انسان و دام در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۴۲ راس دام سبک، سه هزار و ۵۷۵ راس دام سنگین و ۶۲۱ راس تک سمی علیه شاربن یا سیاه زخم، ۹ هزار و ۴۲ راس دام سبک و ۱۱ هزار و ۵۳۶ راس دام سنگین علیه تب مالت، هزار و ۷۲۳ قلاده سگ علیه هاری واکسینه شد.

در حوزه‌ بیماری های اختصاصی دام ۴۰۸ هزار و ۳۵۱ راس دام واکسینه شد که ۹۶ هزار و ۱۶۹ راس دام سبک علیه بیماری‌های آبله، ۹۳ هزار و ۶۳۱ راس دام علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک، ۱۲۸ هزار و ۷۲۹ راس دام سبک بر علیه تب برفکی، ۱۹ هزار و ۶۷۲ راس دام سنگین علیه تب برفکی، ۴۴ هزار و ۱۲۳ راس علیه آنتروتوکسمی، ۶۴ راس علیه قانقاریا، ۶ هزار و ۱۲۰ راس علیه لمپی اسکین و هزار و ۱۷۲ راس ضد تیلریوز واکسینه شده است.

از ابتدای امسال تا پایان مرداد نیز ۲۲ هزار و ۱۰۳ راس دام سبک علیه آبله، ۳۹۰ راس علیه اگالاکسی، ۱۲ هزار و ۵۶۱ راس علیه بروسلوز یا تب مالت، ۲۸ هزار و ۹۰۰ راس دام سبک علیه تب برفکی، سه هزار و ۳۴۲ راس دام سنگین بر علیه تب برفکی، ۲۲ هزار و ۱۰۳ راس دام سبک علیه شاربن، هزار و ۵۵۹ راس دام سنگین علیه شاربن، ۸۶ هزار و ۵۱۵ راس دام سبک ضد طاعون و ۴۱۷ قلاده نیز علیه هاری واکسینه شد.

در سال ۱۴۰۱ در خصوص پیشگیری و مبارزه با سل ۲ هزار و ۲۰۵ راس گاو تست و همچنین تست مشمشه هزار و ۴۴۶ راس تک سمی انجام شد.

در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز تست سل ۳۶۱ راس گاو، تست تب مالت ۱۲۶ راس و همچنین تست مشمشه ۹۹ راس تک سمی انجام شده است.

در سال گذشته ۷۰ هزار مترمربع سمپاشی جایگاه دامی، سمپاشی بدن ۹ هزار و ۸۹۷ راس دام سبک و سمپاشی بدن ۷۲ هزار و ۲۵ راس گاو در طرح جامع مبارزه با ناقلین تب کریمه و کنگو انجام شد.

ایرنا: در مرغداری‌ها هم قطعا برای مقابله با بیماری‌ها واکسیناسیون انجام شده، در این رابطه توضیح دهید.

محمدزاده: در سال ۱۴۰۱ تعداد هشت میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۹۶ قطعه جوجه ریزی و در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه ریزی در مرغداری های گوشتی شهرستان سنندج انجام شده است.

در سال گذشته در مرغداری های شهرستان سنندج برای پیشگیری از بیماری های طیور ۶۱ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۳۷۰ دُز واکسن و در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز ۲۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۵۹ دُز واکسن مصرف شده است.

سال قبل تعداد ۵۸ هزار و ۳۹۰ قطعه طیور بومی و در سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰۱ قطعه بصورت رایگان علیه نیوکاسل طیور بومی واکسینه شد.

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ بازدید از مزرعه پرورش ماهیان سردآبی، یک بازدید از مزارع گرم آبی و ۲ بازدید از مزارع ماهیان زینتی انجام شد و امسال در مجموع ۳۶ بار از مراکز پرورش ماهیان سردابی، گرم ابی و زینتی بازدید بعمل آمده است.

ایرنا: به اقدامات حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مراکز عرضه موادغذایی هم اشاره کنید.

محمدزاده: در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۷ هزار و ۶۳ بازدید از مراکز عرضه سطح شهر انجام شده است که طی این بازدید ها سه هزار و ۳۳۲ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف کشف و ضبط شد و تعداد موارد ارجاعی فضایی نیز ۱۳۲ مورد بود.

در سال ۱۴۰۲ نیز ۹ هزار و ۲۸۶ بازدید از مراکز عرضه شهر سنندج انجام شده که طی این بازدید ها سه هزار و ۲۰۸ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف کشف و ضبط و ۵۱ پرونده قضایی و تعزیراتی برای متخلفان تشکیل شد.

سال گذشته در کشتارگاه صنعتی دام شهرستان سنندج ۵۵ هزار و ۲۷۶ راس دام سبک و ۱۴ هزار و ۷۹۲ راس دام سنگین کشتار شده است که با بازرسی دقیق و نظارت بهداشتی دامپزشکان و ناظران بهداشتی مستقر در کشتارگاه ۳۶ هزار و ۳۹۹ کیلوگرم موارد غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.

از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۲ در کشتارگاه صنعتی دام شهرستان سنندج ۱۷ هزار و ۵۳ راس دام سبک و پنج هزار و ۴۷۶ راس دام سنگین کشتار شد که با بازرسی دقیق و نظارت بهداشتی دامپزشکان و ناظران بهداشتی مستقر در کشتارگاه ۵۵ هزار و ۲۸ کیلوگرم موارد غیرقابل مصرف از چرخه مصرف انسانی حذف شد.

در کشتارگاه طیور سنندج در سال ۱۴۰۱ تعداد چهار میلیون و ۹۵۳ هزار و ۹۶۳ قطعه طیور کشتار شد که با نظارت بهداشتی دامپزشک و بازرسان مستقر در کشتارگاه ۹۵ هزار و ۱۲۹ کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف معدوم شد.

از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه نیز تعداد ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۲۷۹ قطعه طیور کشتار و با نظارت بهداشتی دامپزشک و بازرسان مستقر در کشتارگاه ۷۲ هزار و ۲۷۱ کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف از چرخه مصرف حذف شده است.

در حوزه قرنطینه و امنیت زیستی تعداد ۲ هزار و ۲۸۲ مجوز بین استانی، ۲۱ هزار و ۲۳ مجوز داخل استانی و ۵۵ مجوز صادراتی حمل دام و طیور زنده و فرآورده خام دامی از شهرستان سنندج صادر شد.

۶ هزار و ۸۹۵ مجوز از سایر استانها و ۱۷ هزار و ۸۱۶ مجوز از سایر شهرستانها به مقصد شهرستان سنندج صادر شده است و شبکه دامپزشکی سنندج بر همه محموله های وارده و صادره نظارت داشته است.

تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۵۵۴ مجوز بین استانی، هفت هزار و ۱۵۱ مجوز داخل استانی و ۳۵ مجوز صادراتی حمل دام و طیور زنده و فرآورده خام دامی از شهرستان سنندج صادر شده است.

۲ هزار و ۲۲ مجوز از سایر استانها، هفت هزار و ۴۱۷ مجوز از سایر شهرستانها و ۵۳۰ مجوز وارداتی به مقصد شهرستان سنندج صادر شده است.

در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۵۲ بازدید از مراکز بخش خصوصی انجام شده است که ۵۶ مورد اقلام تاریخ منقضی و قاچاق کشف و ضبط و پرونده ۶ نفر از متخلفان به مراجع قضایی و هیئت بدوی انتظامی ارجاع داده شده است.

در حوزه دارو و درمان و رصد و پایش مراکز تا پایان مرداد ۱۴۰۲ در مجموع ۱۴۴ بازدید انجام شده است و شرکت های پخش دارو و واکسن استانی ۱۴ مورد، مراکز مایه کوبی ۱۸ مورد، داروخانه ها ۶۱ مورد، درمانگاهها و آزمایشگاهها ۴۲ مورد توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی مورد بازرسی قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *