۳۲هزار قطعه طیور بومی در گچساران واکسینه شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

سرپرست اداره دامپزشکی گچساران گفت: کار واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در روستاهای گچساران از بهمن امسال آغاز و تاکنون بیش از ۳۲ هزار قطعه طیور علیه این بیماری واکسینه شده است.

مهدی گرجی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی، ارتقای ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

وی افزود: عملیات واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل از بهمن ماه آغاز و تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

گرجی زاده ابراز کرد: در این طرح بیش از ۷۰ هزار قطعه طیور بومی علیه این بیماری به صورت کاملاً رایگان واکسینه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در این عملیات از واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما و غیر بیماری زا استفاده می شود گفت: هم اکنون این طرح با همکاری بخشداری و دهیاران در حال اجراست.

گرجی زاده از روستاییان خواست در زمان اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با دهیاران این شهرستان همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

وی ابراز کرد: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که از مرغ ها و سایر پرندگان به انسان ها منتقل می ‎شود.

گرجی زاده با بیان اینکه انتقال این بیماری به انسان ها بسیار نادر است گفت: در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود.

این بیماری از سوی برخی ویروس های سروتیپو پارامیکسیو که مربوط به پرندگان است در سراسر جهان از شیوع پیدا کرده و تقریبا در تمام گونه های پرندگان مشاهده می ‎شود.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *