سوخت جایگزین در اختیار مرغداران و واحدهای صنعتی قرار می‌گیرد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: حسب دستور استاندار خراسان جنوبی برای تأمین سوخت جایگزین به مدت  ۱۰ خارج از سهمیه مشکلی نیست و سوخت جایگزین در اختیار گلخانه‌داران، مرغداران و واحدهای صنعتی قرار می‌گیرد. 

مهدی جعفری، شنبه شب ۲۴ دی در گفتگویی رسانه‌ای اظهار کرد: گلخانه‌داران، مرغداران و واحدهای صنعتی که به شبکه گاز متصل هستند با توجه به افت شدید دما و فشار شبکه در استان نسبت به تهیه سوخت جایگزین گاز اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، وی گفت: کشاورزان و دامداران به‌ویژه بهره‌برداران بخش طیور تمهیدات لازم را بیندیشند تا به دلیل برودت هوا دچار خسارت و یخ‌زدگی باغات، مزارع و محصولات نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: بهره‌برداران گلخانه‌ها و پرورش طیور درزبندی لازم، نصب دماسنج و کنترل دمای هوا، تنظیم هیترها، انجام یکنواختی دما را در قسمت مختلف به وسیله فن‌ها و تأمین سوخت جایگزین و استفاده کمپوست به دلیل ایجاد حرارت و گرمای بالا را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: پرورش‌دهندگان ماهی نیز نسبت به تنظیم تغذیه ماهیان، خودداری از تغذیه ماهیان گرم آبی و عدم تغذیه ماهیان سرد ابی در ساعات اولیه روز و شکستن یخ آب منابع ابی دارای ابزی اقدام کرده و سایر تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت بیندیشند.

جعفری به کشاورزان توصیه کرد نسبت به تخلیه آب سامانه‌های آبیاری نوین اقدام کنند و اگر تخلیه شده و در جاهایی دوباره انتقال آب داشته‌اند مجدد تخلیه آب را به صورت کامل انجام دهند تا ترکیدگی فیلترها را نداشته باشیم.

وی با اشاره به شب‌های یخبندان در استان و احتمال سرما زدگی محصولات باغی و زراعی، افزود: در باغاتی که پستی و بلندی هایی دارند روشن گرم وسیله گرمایشی در نقاط پست  از یخ‌زدگی محصولات جلوگیری می‌کند و در مناطق خارج از شهر نیز ایجاد دود در داخل باغات و مزارع گرمای مورد نیاز را برای جلوگیری از سرمازدگی تأمین خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از کشاورزان خواست نسبت به آبیاری سطحی مزارع و باغات خود قبل و بعد از سرما به منظور ایجاد یخاب اقدام کنند. 

وی بیان کرد: کشاورزان برای نهال‌های کوچک توسط شاخه ‌و برگ سایر درختان یا پلاستیک، پوشش ایجاد کنند و از شخم‌ زدن زمین‌ها در زمان برودت شدید هوا خودداری شود.

جعفری اظهار کرد: سرمای شدید برای آفات بسیار مفید است و سبب از بین رفتن آنها می‌شود همچنین یخاب، موش و جوندگان داخل زمین و آفات مختلف را کنترل می‌کند.

وی گفت: درخصوص احتمال سرما زدگی درختان به‌ویژه درخت پسته اگر دمای هوا به منفی ۲۰ درجه به مدت دو هفته متوالی برسد، درخت پسته دچار سرما زدگی خواهد شد اما درخصوص درختان انار و زیتون اگر دمای هوا به منفی ۱۲ درجه رسیده و مدت دو هفته تداوم پیدا کند سرمازدگی این درختان را خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *