تامین ۷۰ درصد گوشت قرمز یزد توسط واحدهای پرورش گاو شیری

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه اقلیم استان یزد شرایط پرورش گاو شیری را سخت و طاقت فرسا کرده است، گفت : سالانه حدود ۱۹ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید که از این مقدار ۷۰ درصد آن را واحدهای پرورش گاو شیری تامین می‌کنند.

محمد علی حاتمی زاده با اشاره به این که در استان یزد حدود ۱۱۵ هزار و ۸۴۰ راس گاو و گوساله وجود دارد که این تعداد، ۱.۶ درصد جمعیت دام سنگین کشور را شامل می‌شود، تصریح کرد: شهرستان یزد، مهریز، اشکذر و تفت از لحاظ پرورش گاو شیری به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵۲ واحد گاو شیری صنعتی و ۷۶۶ واحد گاو شیری نیمه صنعتی و سنتی وجود دارد که این دام ها علی رغم شرایط اقلیمی استان یزد سالانه بیش از ۲۸۳ هزار تن شیر خام تولید می‌کنند که حدود ۴۰ درصد آن مازاد بوده و به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

حاتمی‌زاده در این راستا افزود: ۳۱ ایستگاه جمع آوری شیر در سطح استان وجود دارد که ۲۷ مورد آن فعال بوده و روزانه حدود ۴۳۰ تن شیر خام به این ایستگاه ها وارد و بعد از آنالیز به کارخانجات فراوری مواد لبنی ارسال می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بهره‌وری در واحدهای دامپروری با توجه به خودکفایی در تولید شیر خام، امکانات کشتارگاهی مناسب در فراوری محصولات تولیدی، کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور، استفاده از ظرفیت انبارهای بندر خشک در واردات نهاده‌های دامی و صادرات این محصولات، مجتمع‌ها و پهنه‌های پرورش دام و طیور برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی یزد، حاتمی‌زاده ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌ها، بهینه سازی و بهسازی واحد های پرورشی در مصرف انرژی و افزایش تولید شیر خام و گوشت قرمز است، اظهار کرد: این مهم از روش توسعه تلقیح‌ مصنوعی، استفاده از نژادهای دو منظوره و اقتصادی کردن واحدهای روستایی، ایجاد کارگاه های فراوری ضایعات کشاورزی و فراوری مواد لبنی امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *