حضور وزیر کشاورزی زیمبابوه در موسسه رازی

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

وزیر کشاورزی جهموری زیمبابوه در رأس هیئتی عالی رتبه، با هدف گسترش تعاملات علمی و صادرات واکسن‌های دامی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به کشور زیمبابوه از موسسه رازی دیدن کرد.

به گزارش ایسنا، نشست مشترک دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی و هیئت رئیسه موسسه با دکتر “انکسیوس جونگو ماسوکا” وزیر اراضی، کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه که در رأس هیئتی عالی رتبه در این موسسه حضور یافته بود، با هدف بررسی زمینه های همکاری مشترک بین موسسه رازی و این کشور در سالن زنده یاد دکتر مرتضی کاوه برگزار شد.

علی اسحاقی در حاشیه این دیدار  اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه اقتصادی ایران، یکی از اهداف راهبردی موسسه رازی برقراری ارتباط علمی، فناوری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی است.

وی گفت: موسسه رازی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولید واکسن و فراورده‌های بیولوژیک پزشکی و دامپزشکی دارد و تمرکز اصلی موسسه تولید انواع واکسن‌های پزشکی، دام، طیور و آبزیان است و بیشتر نیاز کشور ایران به این واکسن‌ها از طریق تولیدات موسسه رازی تامین می شود.

رئیس موسسه رازی با اشاره به تولید واکسن های دامی از جمله واکسن تب برفکی در این موسسه، تاکید کرد: در صورتی که سویه‌های بومی از کشور زیمبابوه در اختیار موسسه قرار داده شود، می‌توانیم این واکسن‌ها را متناسب با نیاز کشور زیمبابوه تولید یا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای ساخت واکسن، با این کشور همکاری کنیم.

وی افزود: فعالیت دیگر این مجموعه، تحقیق و توسعه در زمینه واکسن و فراورده های بیولوژیک است به طوری که تمام تولیدات موسسه رازی، حاصل فعالیت های تحقیق و توسعه ای این موسسه با قدمتی نزدیک به یک قرن فعالیت پیوسته و خدمات گسترده به کشور ایران و برخی کشورهای اطراف است.

دکتر اسحاقی موسسه رازی را متولی تحقیقات دامپزشکی در کشور نام برد و یادآور شد: تحقیقات در زمینه بیماری های دامپزشکی از مهمترین وظایف موسسه رازی است که می توان به آن اشاره کرد و تا کنون بیماری های متعددی در کشور ایران از طریق فعالیت های تحقیقاتی موسسه رازی شناسایی و برای آن واکسن ساخته شده است.

دکتر اسحاقی در ادامه با اشاره به تجربه موسسه رازی در حوزه صادرات واکسن و فراورده های پزشکی و دامپزشکی، اظهار کرد: موسسه رازی آمادگی دارد از این تجربه برای صادرات واکسن و سایر فراورده های بیولوژیک به کشور زیمبابوه، استفاده کند.

موسسه رازی مجموعه‌ای توانمند و باعث افتخار است

دکتر ماسوکا وزیر اراضی، کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی زیمبابوه نیز با اشاره به توانمندی موسسه رازی در خودکفایی تولید واکسن در ایران، فعالیت این موسسه از جمله تولید اخیر واکسن کووید ۱۹ را باعث افتخار دانست و از میزبانی موسسه رازی برای هماهنگی این بازدید تشکر کرد.

پرفسور اوبرت جیری، مدیر کشوری بخش کشاورزی زیمبابوه نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به تلفات دام این کشور در حوزه بیماری‌های تب برفکی و تیلریوز، خواستار صادرات واکسن‌های دامی، آموزش کارشناسان و انتقال تجارب فنی این موسسه به زیمبابوه شد.

همچنین دکتر رایناک قادری، سرپرست اداره روابط بین الملل موسسه رازی، با قدردانی از حضور این هیئت در موسسه گفت: موسسه رازی آمادگی صادرات محصولات، انتقال فناوری و دانش تولید واکسن را به کشورهای در حال توسعه دارد.

وی تصریح کرد: عضویت مشترک ایران و زیمبابوه در اتحادیه کشورهای جنبش عدم تعهد موسوم به NAM و روحیه استکبارستیزی و هژمونی جهانی ابرقدرت های جهانی و نگرش و ایدئولوژی ضد نژادپرستی، نشانه هایی مثبت از همسویی و همگرایی دو کشور در اجرای سیاست های اقتصادی است و امیدوارم این نشست گامی سازنده و واقعی به سوی همکاری های حمایتی مثمر ثمر بین دو کشور باشد.

اعضای هیئت زیمبابوه، در پایان این نشست با همراهی هیئت رئیسه موسسه رازی از موزه روابط عمومی بازدید و نمونه هایی از محصولات و تولیدات این موسسه ۱۰۰ ساله را مشاهده کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *