۹۵۲۱ قطعه طیور بومی قشم علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: ۹ هزار و ۵۲۱ قطعه طیور بومی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن شدند.

محمد صدیق ارم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیر گذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم جامعه محلی این جزیره دارد.

وی ادامه داد: در این طرح، طیور بومی و روستایی در سطح جزیره از طریق واکسن آشامیدنی علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: در مدت یادشده این اداره با نظارت و پایش تالاب های این شهرستان که محل تجمع پرندگان مهاجر است ردیابی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را با همکاری مراجع ذیربط به صورت هفتگی در دستور کار خود قرار داده است که تاکنون هیچ موردی از این بیماری در این جزیره ثبت و گزارش نشده است.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که از مرغ ها و سایر پرندگان به انسان ها منتقل می ‌شود کنترل این بیماری در استرالیا شامل واکسیناسیون، نظارت، گزارش سریع بیماری و استاندارد های بالای زیست ایمنی است.

این بیماری توسط برخی ویروس های سروتیپو پارامیکسیو که مربوط به پرندگان است در سراسر جهان از جمله استرالیا شیوع پیدا کرده است و تقریبا در تمام گونه های پرندگان مشاهده می ‌شود.

انتقال این بیماری به انسان ها بسیار نادر است با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *