معدوم سازی ۶۸ تن فراورده خام دامی غیرقابل مصرف در یزد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن اشاره به خطرات و دشواریهای کار در دامپزشکی، از نظارت دامپزشکی استان بر ۱۱۸ هزار تن گوشت قرمز و ۳۸ هزار تن گوشت سفید تولید شده در کشتارگاه‌های استان طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: در همین ۶۸ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم فراورده غیرقابل مصرف معدوم و از ورود آنها به سفره مردم جلوگیری شده است.

«علی فاتحی‌نیا» امروز پنجشنبه چهاردهم مهرماه در آستانه هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران، این هفته را فرصتی مغتنم برای تقدیر از همکاران دامپزشکی و پرداختن به عملکرد این مجموعه طی یکسال کذشته ذکر کرد و گفت: دامپزشکی به دلیل ارتباط فعالان این حوزه با حیوانات و خطرات ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، جزو مشاغل سخت و دشوار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شعار «دامپزشکی، سلامت غذا از مزرعه تا سفره»، از تلاش همه جانبه فعالان این بخش برای رساندن غذای سالم بر سر سفره مردم خبر داد و تصریح کرد: هرچند فعالیت همکاران دامپزشکی کمتر برای مردم مشهود است ولی آثار آن بر سر سفره جامعه محسوس است چرا که اندک کوتاهی در انجام وظایفشان می‌تواند امنیت غذایی جامعه را در سطح گسترده‌ای تحت تاثیر و نگرانی قرار دهد.

فاتحی‌نیا با اشاره به فعالیت ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و پنج کشتارگاه طیور در استان، از نظارت دامپزشکی استان بر ۱۱۸ هزار تن گوشت قرمز و ۳۸ هزار تن گوشت سفید تولید شده در کشتارگاه‌های استان طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: در همین رابطه بیش از دو هزار نمونه‌برداری از فرآورده‌های خام دامی طی این مدت انجام شده که منجر به معدوم سازی و جلوگیری از ورود ۶۸ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم فراورده غیرقابل مصرف به سفره مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه کشتارگاه سنتی بهاباد، خاتم و مروست به صورت مقطعی و در بازه‌های زمانی مختلف به دلیل لزوم انجام برخی اصلاحات تعطیل و دچار وقفه کاری شده‌اند.

فاتحی‌نیا افزود:  قاعدتاً برخی نکات بهداشتی در کشتارگاه‌های سنتی قابل مقایسه با کشتارگاه‌های صنعتی نیست ولی اکنون با توجه به بعد مسافت برخی شهرها از کشتارگاه‌های صنعتی، وجود کشتارگاه‌های سنتی برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریهای مشترک در ان مناطق الزامی و ارزشمند است.

این مسئول همچنین از توقیف ۸۵۳ راس دام قاچاق طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه تامین نیاز فراورده‌های خام دامی در استان با تلاش مسئولان ذیربط به اندازه کافی تولید و در صورت نیاز وارد و در بازار استان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع بازرسی‌ها یک سال گذشته دامپزشکی از واحدهای تحت نظارت ۳۵ هزار و ۸۱۶ مورد بوده که از سه هزار و ۳۴۸ واحد عرضه انجام و به صورت آنلاین ثبت شده و جمعاً منجر به ۶۳ مورد تشکیل پرونده تخلف و ارجاع آنها به مراجع قضایی شده است.

فاتحی‌نیا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خسارات سیل مردادماه استان یزد و تاثیر آن بر حوزه دامپزشکی به ویژه در شهرستانهای ابرکوه، خاتم و مروست به دلیل تلفات و کاهش جمعیت دامی، گفت: خوشبختانه با حضور اکیپهای واکنش سریع دامپزشکی استان در این مناطق طی مدت کمتر از یک هفته، ۲۰ هزار راس به صورت رایگان معاینه، ویزیت و درمان شدند و کمک بزرگی بخصوص به عشایر استان و حتی بخشهایی از استانهای همسایه شد.

وی از آغاز اردوهای جهادی دامپزشکی استان از ابتدای هفته جاری در شهرستانهای استان با حضور ۱۰ اکیپ عملیاتی با محوریت واکسیناسیون دامها در مقابل بیماری تب برفکی خبر داد و پیش بینی کرد که در قالب این برنامه ۵۰ هزار راس دام استان از این بسته خدماتی گروه‌های دامپزشکی استان برخوردار شوند.

به گفته این مسئول، خوشبختانه با انجام واکسیناسیون قریب به ۹۰ هزار راس دام سنگین استان در برابر بیماری تب برفکی در فاز اول، نگرانی اقتصادی دامداران استان در شش ماهه اول رفع و خوشبختانه با بحران تب برفکی مواجه نشدیم، البته به توجه به تشدید این بیماری با سرد شدن هوا، برنامه‌های پیشگیرانه‌ای نیز برای شش ماهه دوم سال خواهیم داشت.

وی در مورد اقدامات پیشگیرانه جهت شیوع برخی بیماری‌های دامی مشترک، گفت: با توجه به فعالیت جدی استان در زمینه پرورش اسب، امسال تست مشمشه سه هزار سر راس اسب در استان انجام شده و خوشبختانه هیچ موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون هفت هزار قلاده سگ صاحبدار در استان برای مقابله با بیماری هاری، گفت: در سه ماهه اول امسال نیز بیش از ۷۰۰ هزار راس سبک استان از واکسن رایگان طاعون نشخوارکنندگان موسوم به پی پی آر با مشارکت بخش خصوصی و دولتی برخوردار شدند.

فاتحی‌نیا از دیگر اقدامات دامپزشکی استان طی یکسال گذشته به راه اندازی مجدد یکی از سردخانه بزرگ استان به ظرفیت هشت هزار تن، بهره برداری دو واحد تولید خوراک دام با ظرفیت ۹۰ تن، فعالیت دو کارگاه مرتبط با تولید فراورده‌های دامی و راه‌اندازی پنج خط تولید محلول ضدعفونی و هشت خط مکمل‌سازی اشاره کرد.

وی همچنین در مورد واردات فراورده‌های خام دامی به استان از خارج کشور، گفت: در گوشت ترخیصی طی یکسال گذشته هفت میلیون و ۹۷۶ هزار و ۸۶۲ کیلوگرم گوشت گوساله و هشت میلیون و ۹۳۶ هزار کیلوگرم گوشت مرغ تحت نظارت دامپزشکی استان ترخیص و در یکی از سردخانه های بزرگ استان جهت توزیع در بازار تخلیه شده است.

وی از نظارت بر واردات ۱۵۶ تن پشم گوسفندی به استان نیز خبر داد و افزود: در یکسال اخیر شاهد صادرات ۱۱۶۹ هزار تن پای مرغ، ۶۹ هزار تن تخم مرغ نطفه‌دار، ۲۷ تن تخم مرغ خوراکی، ۱۴۹ تن دنبه  و ۷۸ تن محصولات پروتینی و همچنین مقادیری از سایر فرآ.رده‌های خام دامی از استان بودیم.

فاتحی‌نیا همچنین خاطرنشان کرد: مجوزهای صادر شده برای حمل دام زنده و فراورده های خام دامی در داخل استان طی یکسال گذشته ۱۳ هزار و ۳۸۶ مورد بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان در پایان نیز از برنامه‌های هفته دامپزشکی امسال به افتتاح پست دامپزشکی آسفیج در شهرستان بهاباد و نیز افتتاح واحد قرنطینه شهر یزد در جاده کنارگذر یزد اشاره کرد.

«کاظم نجفی» رئیس نظام دامپزشکی استان نیز در این نشست با اشاره به وظایف نظام دامپزشکی ، اظهار کرد: از ابتدای امسال ۷۹۶ مورد پروانه صنعتی اعم از پروانه‌های موافقیت اصولی، تاسیس و بهره برداری توسط نظام دامپزشکی استان صادر شده است.

وی با اشاره به جایگزین شدن کارت بهداشتی روستایی به جای پروانه‌های بهداشتی روستایی از شهریورماه امسال،‌ گفت: در مجموع طی این مدت ۴۷۳ مورد کارت بهداشتی در استان صادر شده است.

وی گفت: تامین بهداشت دام، مراقبت و پیشگیری از بیماریها، نظارت بر تهیه و تولید و عرضه فراورده‌های دامی از وظایف نظام دامپزشکی است تا فرآورده‌هایی سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی به اقدامات پیشگیرانه و درمانی در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک که حدود ۸۰۰ نوع را شامل می شود نیز اشاره و عنوان کرد: هاری، تب کریمه کونگو، بروسلوز، بی برفکی و طاعون نشخوارکنندگان از جمله بیماریهای مشترک مهم در استان است.

نجفی با اشاره به فعالیت ۱۰۸ مسئول فنی در کشتارگاه ها و ایستگاه های جمع آوری شیر، واحدهای خوارک دام و سایر بخشهای مرتبط در این حوزه، گفت: نظام دامپزشکی در زمینه صدور مجوزهای واحدهای مایه‌کوبی و درمانگاه‌های دامپزشکی و آزمایشگاههای مربوطه و نظارت بر فعالیتهای آنها نیز فعالیت دارد.

وی از تبدیل آزمایشگاه تمام وقت استان به آزمایشگاه همکار دامپزشکی خبر داد و گفت:‌ کل اعضای نظام دامپزشکی یزد ۵۶۲ نفر هستند که در مقاطع کارشناسی مختلف به ارائه خدمات مشغول هستند.

نجفی به فعالیت خوب بین بخش دولتی و خصوصی در حوزه دامپزشکی نیز اشاره و در پاسخ به سئوالی عنوان کرد: کلینیک‌های دام کوچک در سطح شهرها زیر نظر صنف خود مجوز می گیرند و عملاً تحت نظارت دامپزشکی نیستند ولی دامپزشکی نظارت کاملی بر بخش خوراک دام آنها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *