۳۷ روستای قشم از خدمات اردوهای جهادی دامپزشکی بهره‌مند شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: اردوهای جهادی دامپزشکی در ۲ ماه گذشته (دی و بهمن) امسال در ۳۷ روستای این جزیره برگزار شد و دامداران از خدمات رایگان بهره مند شدند.

محمد صدیق ارم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این اردوهای جهادی در هشت هفته و با مشارکت ۲ گروه و همکاری چهار نیروی کارشناس و کاردان دامپزشکی در روستاهای بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس برگزار شد.

وی ادامه داد: در این اردوهای جهادی، ۸۲ هزار و ۵۴۰ نوبت سر دام سبک و سنگین واکسینه شدند و تعداد ۶۵ معاینه و درمان دام های روستاییان نیز در محل انجام شد.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: در اجرا و برگزاری این اردوی جهادی ۴۵ آموزش چهره به چهره و توزیع بروشور آموزشی بین بهره برداران و بیماری یابی انجام شد.

ارم اضافه کرد: در این رزمایش جهادی تعداد پنج هزار و ۸۰۳ راس گاو و گوسفند تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی، ۲ هزار و ۳۰ دام سبک و سنگین علیه بیماری آبله و ۴۲۱ راس گوسفند و بز تحت پوشش واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفتند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس آموزشی برای بهره برداران بخش دام در روستاها گفت: تمامی خدمات در این اردوهای جهادی برای روستاییان به صورت رایگان عرضه شد.

به گزارش ایرنا، دامپزشکی به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، فعالیت های مربوط به امر دامپزشکی نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد که با نبود آن بدون شک بخشی از سلامت جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

از جمله وظایف سازمان دامپزشکی به عنوان عضوی فعال از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *