بیش از ۵۲۲ هزار هکتار از مراتع کردستان احاله مدیریت شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۲۳۷ طرح مرتعداری در سطح ۵۲۲ هزار و ۵۲۵ هکتار سال گذشته احاله مدیریت شد.

بهزاد شریفی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح های مرتعداری به عنوان یک دستورالعمل حفاظتی و اصلاحی، احیایی از اهمیت ویژه ای در تشکیلات منابع طبیعی برخوردار است.

یکی از مهمترین عواملی که می تواند مرتعداران را به حفظ و بهره برداری صحیح مراتع ترغیب کند، داشتن حس مالکیت و یا تضمین معتبری برای استفاده دائمی از یک مرتع است که این تضمین در قالب احاله (واگذاری) مدیریت بلندمدت، به بهره برداران سپرده می‌شود.

در هر طرح مرتعداری، اوضاع طبیعی منطقه شامل: مکان، موقعیت، مساحت، شرایط آب و هوایی، وضعیت خاک، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی، منابع آبی، وضعیت تامین علوفه، موقعیت اجتماعی دامداران موجود در منطقه و سایر مسایل ضروری مطالعه و سپس بر اساس این عوامل، برنامه ریزی لازم برای حفظ، احیا، اصلاح و بهره برداری از مرتع انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در طرح مرتعداری، که سند توسعه روستاست، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی بپردازند.

وی افزود: در طرح مرتعداری، بهره برداران می‌توانند به کارهایی مانند کاشت درختان مثمر و ۲ منظوره در قالب جنگل‌کاری مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، بومگردی و گردشگری، زنبورداری، پرواربندی و پرورش دام با مدیریت خود این بهره برداران اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: دامداران و صاحبان پروانه چرای دام در اسرع وقت به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری مراجعه و نسبت به تهیه طرح مرتعداری روستای خود اقدام کنند.

شریفی پور تاکید کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری روستا علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: امسال نیز ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار در همین زمینه به مدت ۳۰ سال به ساکنان سه روستای شهرستان دهگلان احاله مدیریت شد.

شریفی‌پور اضافه کرد: اصلاح، احیا، حفاظت، توسعه و بهره برداری بهینه از مراتع در قالب این طرح با دخالت خود مردم انجام می شود و مردم باید کمک کنند تا امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به عنوان ناظر بر پروژه از نظر فنی و اعتباری کمک می کند تا توان بیولوژیکی مراتع را برای ارتقای معیشت بهره برداران ارتقا دهیم.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *