۲۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت برخی کارخانه‌های تولیدات کشاورزی خراسان رضوی خالی است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ظرفیت کارخانه‌های استان بعضا بین ۲۵ تا ۵۰ درصد خالی است.

غلامرضا قنبری ش در رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب‌وکارهای روستایی تحت عنوان روستای نوفن که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما سال‌ها پیش حتی برای تامین فرآورده‌های لبنی و… به خارج وابسته بود اما امروز در زمینه تامین نیازهای غذایی برای جهش به مرحله گام دوم انقلاب آمادگی داریم و به خودکفایی رسیده‌ایم. در حال حاضر ظرفیت تامین امنیت غذایی در کشور وجود دارد اما هنوز تا مرحله رسیدن به اقتدار غذایی فاصله داریم.

قنبری با بیان اینکه در استان ما بالغ بر ۱۱ میلیون هکتار منابع و زمین‌های مستعد کشاورزی وجود دارد، عنوان کرد: از این میزان تنها در ۷۶۵ هزار هکتار از این اراضی کشاورزی می‌شود. این در حالی است که چنین وسعتی می‌تواند تبدیل به کار و ثروت برای استان و کشور شود، به طوری که خراسان رضوی به تنهایی قادر خواهد بود تامین‌کننده غذای کل کشور شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۵۰ درصد خالی ظرفیت کارخانه‌های استان خالی است، گفت: این در حالی است که ظرفیت واقعی کارخانجات گوجه‌فرنگی ما حدود یک میلیون و  کارخانجات خوراک دام ۷۰۰ هزار تن است اما متاسفانه هم‌اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای لبنی، ۲۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت واحدهای دامپروری و ۲ میلیون تن از ظرفیت کارخانجات آرد استان خالی است.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه زراعت و باغبانی هیچگونه مجوز و پروانه‌ای مبتنی بر زارع و باغدار شناسنامه‌دار نداریم، تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صنعت دامپروری و شیلات ما شناسنامه دارد. در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود. در مجموع خراسان رضوی در بسیاری از حوزه‌های کشاورزی رتبه‌های بالای بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری از محصولات پشتیبان امنیت غذایی کشور است.

قنبری اضافه کرد: هم‌اکنون در استان ما تنها صنعتی که منسجم‌تر، فنی‌تر و علمی‌تر فعالیت می‌کند، صنعت طیور تخم‌گذار و گوشتی است. در شرایط کنونی ۲۵ تا ۳۰ درصد طیور استان در زنجیره‌های تولید قرار گرفته است. همچنین ۵۰ درصد فعالیت‌ها در حوزه پرورش دام سنگین استان سنتی است. از آن ۵۰ درصد دیگر هم حدود ۳۰ تا ۴۰ پرورش دام سنگین صنعتی استان بدون ارتباط شناسنامه‌ای است. متاسفانه در زمینه پرورش دام سبک نیز غیر از یکی ۲ اتحادیه منسجم، جامعه هدف این صنعت بی‌هویت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ایران به واسطه اقلیم‌های متفاوت، در زمینه پرورش گیاهان دارویی در دنیا جایگاه ممتازی دارد، عنوان کرد: اینجاست که برقراری ارتباط میان تولیدات ارگانیک با مزارع ما اهمیت پیدا می‌کند. هنگامی که می‌خواهیم رهیافتی جدید به روستا معرفی کنیم، باید ببینیم این موضوع با چه شرایطی امکان‌پذیر است. امروز روستاهای ما درگیر معضلاتی نظیر خشکسالی، کم‌آبی و تامین انرژی است. ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در گذشته ۲۵ درصد بود اما امروز این رقم به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *