تولید ۱.۲ میلیون تن تخم مرغ تا پایان سال/ صادرات ۲۷ هزار تنی در سال جاری

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های طیور

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار (میهن) از تولید ۱.۲ میلیون تن تخم مرغ در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار تن تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان، قطر، عمان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد مرادی روز سه‌شنبه در نشست خبری خود درباره وضعیت تولید تخم مرغ در سال جاری افزود: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و تعیین موقت نرخ تخم مرغ، مقرر شده بود نرخ این محصول در شهریورماه امسال اصلاح شود که این مهم به صورت قانونی توسط دستگاه‌های متولی صورت نگرفت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ را ۴۹ هزار تومان است، افزود: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود.

مرادی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت تخم مرغ در بازار است، اظهار داشت: قیمت دستوری تخم مرغ منطقی نیست و باید دستگاه‌های متولی همچون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شورای قیمت‌گذاری و ستاد تنظیم بازار در این خصوص چاره‌ای بیندیشند تا تولیدکنندگان و بازار از وضعیت بلاتکلیفی خارج شوند.

وی گفت: با وجود اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، در ابتدای امر تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده‌های مورد نیاز خود برای هر دوره تولید نداشتند و نهاده‌ها را با ارز نیمایی تامین می‌کردند؛ اما اخیراً با سهمیه‌بندی یک ماه و ایجاد محدودیت در عرضه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه، تولیدکنندگان برای تهیه نهاده‌های مورد نیازشان به بازار آزاد مراجعه می‌کنند که همین امر نگرانی‌هایی را برای بخش تولید ایجاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با بیان اینکه تولیدکنندگان نقدینگی ندارند که بیش از نیاز تولید خود خرید انجام دهند، بیان کرد: در حال حاضر تولیدکننده مبلغ نهاده را در سامانه بازارگاه واریز می‌کند، ۱۵ روز زمان می‌برد تا محصول به دستش برسد، بنابراین مجبور است برای تامین بخشی از نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کند.

به گفته مرادی، تولیدکنندگان هر کیلوگرم ذرت را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان در سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند در حالی که قیمت این نهاده‌ها در بازار آزاد بالاتر است و همین امر بازار ثانویه برای این محصولات ایجاد کرده است.

وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا برای این مشکل صنعت طیور چاره‌ای بیندیشند، و گفت: با تشکیل سامانه سماصط، اکنون اطلاعات ارزشمند و خوبی از وضعیت تولید و تولیدکنندگان موجود است که این امر در برنامه‌ریزی تولید اثرگذار است.

تخم مرغ مورد نیاز کشور تا پایان سال تامین است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن پیش‌بینی کرد: امسال ۱.۲ میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید شود که نسبت به برنامه پیش‌بینی شده وزارت جهاد کشاورزی ۵ درصد افزایش تولید خواهیم داشت. سال گذشته یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شده بود.

مرادی با بیان اینکه تخم مرغ مورد نیاز کشور تا پایان سال جاری تامین است و کمبودی در این خصوص نداریم گفت: تولید تخم مرغ در کشور ما به صورت خطی و مصرف آن به شکل سینوسی است؛ یعنی در نیمه اول هر سال با گرم شدن هوا مصرف این محصول کاهش می‌یابد.

این مقام صنفی اظهار داشت: طبق آمارهای موجود سرانه مصرف تخم مرغ برای هر ایرانی بیش از ۱۴ کیلوگرم است، در حالی که میزان مصرف این محصول به طور میانگین در جهان بین ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته دنیا ۱۸ کیلوگرم است. در واقع سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بالاتر و نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا کمتر است.

وی کیفیت تخم مرغ تولیدی کشور را مطلوب دانست و بیان کرد: باقیمانده آنتی‌بیوتیک در تخم مرغ تولیدی کشور ذره‌ای وجود ندارد و این محصول از کیفیت خوبی برخوردار است.

۲۷ هزار تن صادرات تخم مرغ طی هفت ماهه امسال

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف از جمله عراق، افغانستان، قطر، عمان صادر شده که میانگین آن ۳ هزار تن در ماه است.

به گفته مرادی، کشور ظرفیت صادرات سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن از این محصول را دارد به طور مثال در سال ۱۳۹۴ بیش از ۹۴ هزار تن از این محصول صادر شده بود.

وی با بیان اینکه هیچ یک از واحدهای پرورشی کشور با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر نیست، تاکید کرد: بنابراین امکان صادرات این محصول به کشورهای هدف وجود دارد و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۲۱ در جهان ۸۵ میلیون تن تخم مرغ تولید شد که تنها حدود ۳ درصد آن در حوزه تجارت جهانی قرار گرفت.

مرادی گفت: تاریخ انقضای تخم مرغ در کشورهای مختلف متفاوت است به طوری که در برخی کشورها مانند ایالات متحده امریکا ۱۵ هفته، قطر سه‌ماهه، افغانستان ۴۵ روزه و ایران یک ماهه است.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود سازمان دامپزشکی کشور با کمک سیستم دانشگاهی و دستگاه‌های متولی و اتحادیه تاریخ انقضای تخم مرغ را بررسی کنند تا در صورت امکان این محصول در فروشگاه‌هایی که زنجیره سرد را به خوبی رعایت می‌کنند با تاریخ انقضای بالاتر عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغدان میهن با بیان اینکه ۱۰ درصد تخم مرغ تولیدی کشور به صورت بسته‌بندی و ۹۰ درصد به شکل باز عرضه می‌شود، بیان کرد اکنون قیمت مختلف تخم مرغ در بخش عرضه به شبکه عمده فروشی که دارای واسطه‌های غیرضروری است، مربوط می‌شود که با اصلاح و مدرن سازی این بخش می‌توانیم محصولات را با قیمت‌های مشخص عرضه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *