۳۷۶ تُن مرغ گرم در آذربایجان غربی توزیع شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۷۶ تُن مرغ گرم (۱۹۸ تُن چهارشنبه و ۱۷۸ تُن سه‌شنبه) در بازار این استان توزیع شده و هیچ مشکلی در تهیه و توزیع این فرآورده پروتئینی وجود ندارد.

خسرو شهبازی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تایید اینکه عرضه مرغ در منطقه ولیعصر ارومیه (به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و عمده‌ترین مراکز توزیع) کاهش یافته است، افزود: کشتارگاه‌ها در توزیع مرغ سطح شهرها مستقل عمل می‌کنند و جهاد کشاورزی نقشی در تعیین مکان‌های توزیع مرغ گرم ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: در هفته جاری روز دوشنبه میزان کشتار مرغ در استان پایین بود ولی دیروز و امروز میزان کشتار به روال عادی بازگشته و مشکلی در این ارتباط نداریم.

وی تاکید کرد: به منظور نظارت بر عرضه مرغ از سوی کشتارگاه‌ها و توزیع یکنواخت در همه مناطق با هدف تسهیل در خرید این فرآورده از سوی مردم، گروه‌های بازرسی در سطح استان و شهر ارومیه فعالیت خود را تشدید کرده‌اند.

براساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا و بررسی وضعیت چندین مرکز عرضه مرغ در ارومیه از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای واقع در مرکز شهر، مرغ گرم موجود نبود و شهروندان نیز از خرید مرغ قطعه بندی شده به علت قیمت‌های بالا امتناع می‌کردند.

طبق اعلام مراکز عرضه در این شهر قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم به نرخ دولتی ۷۹ هزار تومان و مرغ قطعه بندی شده بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار تومان در نوسان است البته مرغ گرم در بازار کمیاب بود.

فروشنده یکی از مراکز عرضه مرغ در میدان ولیعصر ارومیه به خبرنگار ایرنا گفت: در ۲ روز گذشته میزان عرضه مرغ گرم به حداقل رسیده و مجبوریم از مکان‌های دیگر (غیر از کشتارگاه‌ها) برای حفظ مشتری و تامین اجاره ملک نسبت به تهیه و عرضه مرغ اقدام کنیم.

وی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه کاهش سهمیه مرغ گرم عرضه شده ضربه به فروشندگان و خریداران است، افزود: اجاره یک باب مغازه مرغ فروشی در این منطقه بین ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در ماه است و با این شرایط توزیع امکان تامین هزینه‌های خود را نداریم.

وی یادآور شد: بهتر است مسوولان و متولیان این حوزه به جای پاک کردن صورت مساله و آزاد گذاشتن دست کشتارگاه‌ها در توزیع مرغ، موضوع را ریشه یابی و آسیب شناسی کرده و حل کنند.

فروشنده دیگری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضعف در نظارت‌ها را علت اصلی مشکلات و تلاطم در بازار مرغ بیان کرد و گفت: نظارت بر نحوه واردات، توزیع نهاده و میزان تولید مرغداری‌ها شاه کلید حل مشکل گوشت مرغ در بازار است و جریمه کردن فروشنده که کمترین نقش را در بازار عرضه و تقاضا دارد، منصفانه نیست.

وی معتقد است: مشکلات بوجود آمده بستر سازی برای افزایش قیمت مرغ توسط مرغداری به میزان هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان از ماه آینده است.

به گزارش ایرنا، استان آذربایجان غربی قطب تولید مرغ گوشتی، مادر و تخم گذار در کشور است و علاوه بر تولید مرغ گوشتی برای مصرف داخل استان بخشی از نیاز استان‌های همجوار هم از محل تولیدات این استان تامین می‌شود.

تلاطم در بازار مرغ استان آذربایجان غربی از عید نوروز موضوعی است که گاهی با تزریق مرغ منجمد به بازار به مانند مُسکنی موقت رفع و باز مجددا بدلیل نوسان در عرضه و تقاضا مشکل بروز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *