۱۲ هزار نوبت سرواکسیناسیون دام سبک در اندیمشک انجام شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره دامپزشکی اندیمشک از واکسیناسیون دام‌های اطراف منطقه حیات وحش چهل پا علیه بیماری‌های دامی خبر داد و گفت: ۱۲ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام سبک در اندیمشک انجام شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، منوچهر شیخی روز یکشنبه بیان کرد: واکسیناسیون دامداری‌های حاشیه مناطق حفاظت شده محیط زیست در اولویت کاری این اداره است که در این راستا ۱۲ هزار نوبت سر دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی و آبله در منطقه حاشیه پناهگاه حیات وحش چهل پا واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی بسیار واگیردار و گاهی کشنده که باعث بیماری حیوانات زوج سم شده و این بیماری ابتدا با تب شدید و ایجاد تاول‌ها در داخل دهان و روی پاها آغاز و نهایت موجب تلف شدن حیوانات می‌شود.

شیخی اظهار کرد: اجرام دفع شده از حیوان آلوده، تماس و تجهیزات دامداری، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی باعث گسترش این بیماری می‌شود که راه مقابله با آن واکسینه کردن حیوانات بر علیه این بیماری است.

رییس اداره دامپزشکی اندیمشک ادامه داد: بیماری طاعون نشخوار کنندگان یا ppr نیز یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار بوده و این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است.

وی گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه در حیوانات بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

شیخی بیان کرد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری بوده و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است که البته همه‌گیری PPR بر اساس کنترل جا به جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است.

رییس اداره دامپزشکی اندیمشک اضافه کرد: با توجه به حساسیت حیوانات وحشی خصوصا به بیماری ppr واکسیناسیون دام ها که عمدتا عشایری و کوچ رو هستند در اولویت کار اداره دامپزشکی قرار دارد که به صورت سالیانه در فصول پاییز و زمستان انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *