گروه‌های جهادی ۳۰ هزار راس دام در روستاهای میناب را واکسینه کردند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: گروه‌های جهادی دامپزشکی استان ۳۰ هزار راس دام سبک در روستاهای بخش توکهور و هشتبندی میناب را واکسینه کردند.

سرهنگ پاسدار صغر صادقی عصر سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رزمایش‌ جهادی در قالب پنج اکیپ دامپزشکی در ۴۷ روستای بخش توکهور و هشتبندی میناب اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه به این دام ها واکسن (ppr ) و آبله تزریق شد، بیان کرد: رزمایش های خدمات جهادی دامپزشکی دارای واژه ای ارزشمند است که در مجموعه ارزشی و انقلابی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و آن هم جهادی بودن این رزمایش است.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب که اگر بخواهیم این انقلاب سر و سامان یابد مستلزم کار جهادی هستیم، عنوان کرد: کار جهادی چهار اثر بسیار مفید دارد از این جهت که مردم را به دین و انقلاب و معنویت و جهادگران را به نورانیت سوق می‌دهد لذا نباید آن را دست کم گرفت.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان در حوزه اجرای طرح‌های محرومیت زدایی از جمله آبرسانی، راه سازی، ساخت خانه عالم، مسجد، مدرسه سازی و کارهای فرهنگی نیز پیشگام بوده و با خدمات خود به مناطق محروم باعث شده تا مردم روستاها طعم مدیریت جهادی اوایل انقلاب را حس کنند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان نیز اظهارکرد: این رزمایش جهادی در مدت سه روز با همکاری اکیپ های دامپزشکی استان و مجموعه قرارگاه پیشرفت و آبادانی و محرومیت زدایی سپاه امام سجاد(ع)، نیروهای جهادی و بسیجی منطقه انجام شد.

دکتر فخرآبادی، پایداری جمعیت دام عشایر، انجام رسالت تامین امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری در تولیدات دامی عشایر و روستاییان و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را از اهداف رزمایش‌های خدمات جهادی برشمرد.

آبله گوسفندی و بزی یک بیماری ویروسی به شدت مسری حاد یا تحت حاد(مزمن) در گوسفند و بز بوده که با بروز تب پایا، التهاب غدد لنفاوی، ضایعات آبله ای عمومی شده در سراسر پوست و غشاهای مخاطی با اشکال دانه های جوش یا گرهک و در غالب موارد التهاب ویروسی ریوی موضعی توام با ضایعات یک شکل پراکنده در طول ریه ها مشخص می شود.
این ناخوشی از حادترین بیماری های آبله ای در دام های اهلی بوده که درهمه گیری های حاصله تلفات ۳۰ تا ۵۰ درصدی را بدنبال دارد و موجب خسارت‌ اقتصادی فراوانی در این گروه از دام‌ها شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان “طاعون بزی” نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می گردد.
عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده می باشد. بیماری PPR جزء فهرست بیماری های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) می باشد و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش نمایند.
ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریزقطره های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشناق هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است.

منطقه توکهور و هشتبندی میناب هرمزگان با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان میناب قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *