۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در مصرف نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری صرفه‌جویی شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به همت دولت سیزدهم با اصلاح فرآیندها و سیستم توزیع، مصرف نهاده‌های دامی در استان طی سال گذشته به ۱۶۵ هزار تن کاهش و از این محل ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر شامگاه پنجشنبه در کمیته راهبری نهاده‌های کشاورزی این استان با اشاره به اصلاح فرایند و روندهای توزیع نهاده‌های دامی همزمان با اجرای طرح مردمی‌سازی و اهتمام دولت سیزدهم در حذف رانت، با قدردانی از دستگاه های نظارتی، امنیتی و قضایی اظهار داشت: قبل از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها قیمت نهاده‌های دامی با بازار آزاد اختلاف بالایی داشت و در فرایند تامین و توزیع چالش‌های بسیاری وجود داشت.

وی با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تشکیل کمیته راهبری توزیع نهاده در استان‌ها، تصریح کرد: این کمیته صرفا برای توزیع نهاده‌های دامی نیست، بلکه این کمیته در کلیه بخش ها و نهاده ها کارکرد دارد و به طور مستمر فرایندها اصلاح و نظارت‌ها تشدید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد و طرح مردمی سازی یارانه‌ها به مرحله اجرا درآمد، گفت: تا قبل از اجرای این طرح و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب بیش از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تن نهاده دامی در چهارمحال و بختیاری توزیع شد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته چالش‌ها و انحرافاتی در توزیع نهاده‌های دامی بدلایل مختلف از جمله عدم وجود ساختار و سامانه ها وجود داشت.

برزگر افزود: از مردادماه ۱۴۰۱ اصلاحاتی در فرآیند توزیع نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت تا مسیر توزیع شفاف تر و قابل ارزیایی و رصد بیشتر شود، در حوزه طیور بدلیل تخصیص مستقیم نهاده در سامانه بازارگاه به تولید کننده مشکل چندانی وجود نداشت،از همین رو برای یک هزار و ۵۰ دامدار صنعتی استان نیز مقرر شد بر اساس پروانه بهره‌برداری و ظرفیت واقعی نهاده تخصیص و به طور مستقیم از سامانه بازارگاه دامداران خرید خود را انجام دهند.

وی با اشاره به نحوه تامین نهاده برای دامداری‌های سنتی و عشایری نیز، یادآور شد: مقرر شد توزیع بر اساس سامانه مالیار صورت پذیرفته و همچنین به ۵۰۰ عامل توزیع و سه کارگزار مرتبط با حوزه توزیع نهاده‌های دامی محدود شدند و تعداد آن‌ها کاهش قابل توجهی داشت، این کار رصد توزیع را تسهیل کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ با اصلاح فرآیندها و سیستم توزیع نهاده دامی، میزان مصرف نهاده ها به ۱۶۵ هزار تن کاهش پیدا کرد، این میزان کاهش از نظر ریالی دست کم ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی را در پی داشت و بیش از سه هزار تن از نهاده‌های دامی تخصیص یافته در سال ۱۴۰۰ که مشخص نبود در چه محلی مصرف شده، با پیگیری‌های انجام شده، شناسایی و وارد شبکه توزیع شد.

برزگر با تاکید بر اینکه گزارشاتی به تعزیرات حکومتی برای انحراف در توزیع نهاده دامی در چهارمحال و بختیاری ارسال شده است، ادامه داد: همچنین کارشناسان حوزه دامپزشکی از حیث سلامت در حال بررسی برخی نهاده‌های دامی توزیع شده هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه کمیته راهبری توزیع نهاده‌ها ضمن اصلاح و بهبود فرایندها، پیگیری، رصد و پایش توزیع نهاده‌ها با قیمت مصوب است تا تولید کننده بتواند نهاده مورد نیاز خود را با قیمت مصوب دریافت و تولیدات مطلوب را به دست مصرف‌کننده برساند، عنوان کرد: برخی اقدامات صورت گرفته در کمیته راهبری منجر به نتیجه مطلوب شده و امیدوارم پرونده‌های باقی‌مانده نیز به سرعت منجر به نتیجه شود تا مطالبات دامداران پرداخت شود.

برزگر با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در اصلاح امور مردم افزود: پیگیری برای تامین نهاده مورد نیاز دامداران استان مورد تاکید و اقدام بوده و در این راستا پیگیری ها جهت اصلاح آمار که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال گذشته قرار گرفت در حال انجام است تا برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر عدالت و نیاز واقعی انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *