چرای ۱.۵ میلیون راس دام مازاد در ۸۶۳ هزار هکتار مراتع لرستان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۱.۵ میلیون راس دام سبک مازاد هرساله از سطح ۸۶۳ هزار هکتار مراتع این استان تغذیه می کنند که این رقم موجب آسیب جدی به پوشش گیاهی می شود.

حاجی رضا جودکی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد دام مربوط به دامداران و عشایر است که با توجه به میزان مصرفی ۱.۵ کیلوگرم علوفه برای هر راس دام در روز، خسارت بسیاری به پوشش گیاهی مراتع وارد می شود.

وی ادامه داد: چرای دام مازاد در مراتع استان در حالیست که ۱۴۵ هزار هکتار از مراتع لرستان درجه یک (قابلیت برداشت بیش از ۳۰۰ کیلوگرم علوفه در هر هکتار)، ۶۰۰ هزار هکتار متوسط (قابلیت برداشت ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم علوفه در هکتار) و مابقی فقیر (برداشت کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم علوفه در هکتار) هستند.

وی تصریح کرد: ۲ هزار خانوار عشایر بومی و ۸۰۰ خانوار عشایر غیربومی ۴۵ تا ۵۰ روز در مراتع نو رسیده این استان اتراق می کنند و کوچ زودهنگام آنان به این منطقه، هر ساله خسارات بسیاری بر جای می گذارد.

جودکی با بیان اینکه عشایر در ۲ نوبت شامل اواخر تابستان به سمت قشلاق و اوایل بهار به سمت ییلاق کوچ می کنند افزود: کوچ قشلاق به ییلاق به دلیل گرمای هوا و نبود علوفه در بهار صورت می گیرد که باید از ۳۰ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت باشد اما در حالیکه مراتع مناطق ییلاقی هنوز به نهایت رشد و گل دهی نرسیده اند به دلیل نبود علوفه در مناطق گرمسیر، نا آگاهی عشایر و البته در مواردی عدم انجام اقدامات ترویجی و آموزش عشایر، این سفر زودتر از موعد مقرر آغاز می شود.

وی جریمه چرای غیرمجاز روزانه هر راس دام را ۷۰۲ هزار تومان برشمرد و تصریح کرد: ورودی گلوگاه های اصلی کوچ زودهنگام عشایر از قشلاق به ییلاق در منطقه لرستان بسته می شود و اجازه ورود به عشایر داده نمی شود اما به هر حال در مواردی، این امر رخ می دهد و چرای زودهنگام دام در مراتع صورت می گیرد.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: کوچ زودهنگام توسط عشایر بومی و غیربومی صورت می گیرد که ۸۰۰ خانوار غیربومی با متوسط هر خانوار ۳۰۰ راس و ۲ هزار عشایر کوچ روی بومی با متوسط هر خانوار ۱۵۰ راس، قبل از ۳۰ فروردین نسبت به اسکان در مناطق ییلاقی استان اقدام می کنند.

جودکی متوسط دام های عشایر بومی و غیربومی را در کوچ زودهنگام بهاره به لرستان ۵۴۰ هزار راس برشمرد و افزود: هر راس دام سبک به طور متوسط روزانه ۱.۵ کیلوگرم علوفه تغذیه می کند بنابراین هر راس از این دام ها طی ۵۰ روز چرا در لرستان به طور متوسط ۷۵ کیلوگرم علوفه مصرف می کند که با توجه به دام مازاد و کوچ زودهنگام، خسارت بالایی به مراتع وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *