لبنیات و گوشت خراسان‌شمالی قابلیت صادرات به روسیه را دارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام

سرکنسول ایران در آستاراخان روسیه گفت: خراسان شمالی قطب کشاورزی و دامپروری محسوب می شود و می توان از این ظرفیت ها برای صادرات لبنیات و گوشت به آستارخان روسیه استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، مهدی آکوچیان روز پنجشنبه در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: استان آستاراخان روسیه از نظر جایگاه جغرافیایی همسایه ایران محسوب می شود که بازار خوبی هم برای ایرانیان در این استان فراهم است.

وی تصریح کرد: کشاورزی و دامپروری خراسان شمالی نیز ظرفیت بالقوه ای است که توان صادرات را به آستاراخان دارد و نیاز است تا در این زمینه همکاری های بیشتری انجام شود.

سرکنسول ایران در آستاراخان روسیه در ادامه افزود: صنعت آستارخان با پارچه، دوخت لباس و تولید چرم برای ساخت کفش، صنعت شیمی و پتروشیمی با تولید مواد فایبر گلاس، پلاستیک، مواد جلا دهنده و سازنده رنگ ها شناخته شده است که قابلیت واردات به خراسان شمالی را دارد.

آستراخان شهری قدیمی که نه فقط در روسیه بلکه در اروپا به عنوان شهر بزرگ صنعتی معروف است.

شهر آستراخان در دهانه رودخانه ولگا که به دریای خزر می‌ریزد قرار دارد و به این سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌آید و این استان در دشت شمال دریای خزر قرار گرفته و زمین‌های آن هم‌سطح دریا و در بعضی نواحی پایین‌تر از آن است.

همچنین این استان در حوزه تولید هم فعال است در همین راستا نیز با ساخت کارخانه می توانیم صادرات فراورده های لبنی و گوشت را ارتقا دهیم.

استاندار خراسالن شمالی نیز در ادامه این دیدار گفت: با توجه به روابط دوستانه بین ایران و روسیه در آینده شاهد ارتباط قوی تر بین این استان و آستاراخان خواهیم بود.

محمدرضا حسین نژاد عنوان کرد: درصدد هستیم تا هیات تجاری از خراسان شمالی به استان آستاراخان سفر کند تا بستر لازم برای همکاری های بیشتر فراهم شود.

استان خراسان شمالی با داشتن ۲ میلون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

افزون بر ۹۰ درصد دامداری های سبک و ۸۵ درصد دامداری سنگین خراسان شمالی به شیوه های سنتی مدیریت می شود و خراسان شمالی در زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *